Update. - Reisverslag uit Dronten, Nederland van Rixt Lanting - WaarBenJij.nu Update. - Reisverslag uit Dronten, Nederland van Rixt Lanting - WaarBenJij.nu

Update.

Door: Rixt Lanting

Blijf op de hoogte en volg Rixt

10 Juli 2011 | Nederland, Dronten

Lieve allemaal,

Dit jaar hebben we voor een andere besteding van onze zomervakantie gekozen. Na vorig jaar een vakantie in Thailand te hebben doorgebracht, merkten we dat we onvoldoende voldoening hadden in het feit dat we een land in armoede alleen als toerist hebben aangedaan. De arme lokale mens hebben we vanuit onze comfortzone aanschouwd en met pijn in ons hart observeerden we op Koh Samui de jonge meiden die zich prostitueerden voor de westerse rijke man. "We stonden erbij en keken ernaar". Dat voelde niet goed.
Daarnaast had Maarten in februari een aantal zaken op poten gezet die hij op korte termijn voort wilde zetten.
De keus was snel gemaakt. Terug naar Uganda, waar nog zoveel werk ligt te wachten. Ik had nog lang twijfels, want tja....een zomervakantie is ook nodig om uit te rusten, bij te tanken en los te laten. Het werken in Uganda blijft een intensieve ervaring en rust vind je niet snel, daar moet je bewust voor kiezen. Toch ging ik overstag en we hebben uiteindelijk een compromis gevonden in drie weken werken en tijdens een week vakantie een bezoek brengen aan één van de prachtige natuurparken van Uganda; "Murchinson Falls".

De Bondekoschool is nu bezig aan het tweede trimester dat half augustus aan zijn einde is. Ondertussen is er een indrukwekkende nieuwbouw gaande. Een preprimary klas voor 5-jarigen. Het is voor de leerkracht van P1 ieder jaar een zware dobber om de nieuwe kinderen een luister-, zit- en leerhouding bij te brengen. Daar komt dan nog het enorme niveauverschil tussen alle kinderen bij. Een prachtig initiatief van Theo om kinderen schoolrijp te maken en de basisvaardigheden aan te leren voordat zij verder gaan naaar P1. Dit wordt dankzij een grote sponsor en SPILbasisscholen gerealiseerd.
Ik zal mijn drie weken besteden om input in deze klas te geven dmv materialen verzamelen, klas inrichten en met Theo allerlei plannen ed ontwerpen om deze klas inhoud te geven. Een heerlijke uitdaging voor mij.
Daarnaast wil ik de andere leerkrachten begeleiden met de verschillende onderwerpen die ik in februari heb ingebracht. Verder uitdiepen van het begrijpend lezen, spelling, boekverslagen maken en begeleiden van het kralenatelier. Ik ben niet van plan om zelf veel les te gaan geven, ik heb per slot van rekening vakantie, maar zal wel in de klassen observeren en ondersteunen.

Ondertussen heb ik een gesprek gehad met de 2 stagiaires, Michelle en Tessa, die volgend jaar februari stage komen lopen. In september zullen we een plan op gaan stellen wat hun bezigheden gaan worden. De meiden zijn enthousiast en hebben er zin in.

Ik heb me voorgenomen geen wekker te zetten en om 7.00 uur haastig mijn bakje muesli naar binnen te werken. Ook de avonden neem ik vrij. Geen gepluis op het internet, maar een poging doen tot het lezen van een boek terwijl de krekels tjirpen op de achtergrond.
En....Anna komt ook! Een week na ons vertrek komt ze me vergezellen op de Bondekoschool.
We hebben er zin in.

Op verzoek zal ik wederom mijn weblog bijhouden, al zal de frequentie van verschijnen wat minder zijn. Bovendien zullen jullie zelf ook op avontuur gaan. Ik wens iedereen een prachtige vakantie toe. Rust, geniet en ontspan!

Liefs, Rixt

  • 10 Juli 2011 - 14:13

    Pa:

    Lieve Kinderen,
    Ik vind jullie toch wel heel moedig.
    Ik hoop dat alles maar goed mag gaan.
    Ik zal aan jullie denken.Missen zal ik jullie wel die paar wekenVeel sterkte toegewenst.

  • 10 Juli 2011 - 20:13

    Jos (Bondeko) :

    Dag Rixt en Maarten,
    Wat fantastisch dat jullie weer naar Uganda gegaan zijn.
    Ik / we zal/zullen je berichten met interesse lezen; denk ook aan je eigen ontspanning, maar zoals je schreef, ben je jezelf dat wel bewust.
    Een fijn tijd toegewenst.
    Veel plezier !!
    Jos

  • 20 Juli 2011 - 18:21

    Hennie En Bert:

    Dag Rixt,
    Of je al in Uganda bent weten we niet, maar volgens je berichtje zal dat ergens deze zo er het geval zijn. Rustiger dan voorheen. (kun jij dat?) zo begrijpen we maar toch vast en zeker zeer intensief. Een beetje jaloers zijn we ook. Wij genieten nu van een paar weken trekken door Polen met de bus. Ook fijn, maar heel anders. Doe je iedereen de hele hartelijke groeten van ons beiden en ... We zijn uiteraard zeer benieuwd wat ze allemaal vast hebben gehouden van al het geleerde in maart/april. En of ze een andere maner gevondn hebben om met de 'inspectie' om te gaan. Geniet vooral van alles en nogmaals 'we zijn in gedachten bij je'
    Hartelije groet, Bert en Hennie

  • 23 Juli 2011 - 19:10

    Willem:

    Hey Rixt en Maarten,
    Ik wens jullie daar een goed tijd toe en ik hoop dat je doel bereikt wat je voor ogen hebt. Maak er iets moois van en spoedig tot ziens

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Rixt

Actief sinds 22 Aug. 2009
Verslag gelezen: 302
Totaal aantal bezoekers 77539

Voorgaande reizen:

19 Februari 2016 - 19 Februari 2016

Jane's Children's Home

12 Februari 2015 - 21 Maart 2015

Daar ga ik weer, de tiende keer.

16 Augustus 2012 - 26 Augustus 2012

Teacher en auntie

04 Februari 2012 - 13 April 2012

bondekoschool in ontwikkeling

Landen bezocht: