Kerstactie voor Bondeko - Reisverslag uit Dronten, Nederland van Rixt Lanting - WaarBenJij.nu Kerstactie voor Bondeko - Reisverslag uit Dronten, Nederland van Rixt Lanting - WaarBenJij.nu

Kerstactie voor Bondeko

Door: Rixt Lanting

Blijf op de hoogte en volg Rixt

08 November 2010 | Nederland, Dronten

Het is herfst. De bladeren vallen in al hun kleurenpracht van de bomen en ik realiseer me dat we in een land leven waar we seizoenen kennen. Van fris- naar helder groen, naar geel, oranje, rood en bruin totdat alles weer is afgestorven en de natuur in rust is. Eigenlijk een prachtig verschijnsel wat voor ons zo vanzelfsprekend is.

Hoe anders is dat in een land waar een tropisch klimaat heerst. Waar de natuur eigenlijk het hele jaar door hetzelfde is zij het met kleine verschillen in temperatuur en neerslag. Dat geeft een heel ander ritme en ervaring. Je snapt mijn punt; ik leg een verbinding naar Uganda, waar niet alleen de natuur, maar waar álles zo anders is.

Terwijl wij het schooljaar nog niet zo lang geleden hebben opgestart is de Bondekoschool al weer aan het laatste trimester begonnen en doen de kinderen van de 7de klas examen om te laten zien wat zij de afgelopen jaren op school hebben geleerd. Natuurlijk hopen we allemaal op prachtige resultaten, maar dat is nog even afwachten. Extra nieuwsgierig zijn we naar het effect van de zaken die we met elkaar hebben besproken en ingevoerd. Tijdens het laatste bezoek in februari is er heel veel aandacht aan lezen en met name begrijpend lezen besteed. Daarnaast heeft de school een paar dozen met boeken mogen ontvangen waar de kinderen gretig in zijn gaan lezen. Ik zeg altijd; “Wie leest, weet veel”, maar je moet ook begrijpen en kunnen verwoorden wat je leest. Daar is dit schooljaar veel aandacht aan besteed en de leerkrachten wachten dan ook met spanning de resultaten van de nieuwe werkwijze af.

Ondertussen ben ik me aan het voorbereiden op mijn nieuwe bezoek aan Bondekoschool in februari. In overleg met de leerkrachten zal ik een plan uitwerken en presenteren tijdens mijn aanwezigheid. Ik verwacht dat ik zelf ook wat meer lessen zal gaan geven.
Er zijn plannen voor de aanbouw van een nieuw kleuterlokaal, maar waarschijnlijk laat dat nog even op zich wachten omdat er nog veel geld ingezameld moet gaan worden om dat te kunnen realiseren. Theo hoopt op een grote sponsor, naast SPIL-basisscholen, omdat dergelijke bouwactiviteiten ook in Uganda kostbare aangelegenheden zijn naast alle al lopende kosten van leerkrachtensalarissen, materialen, uniformen en maaltijden. Momenteel wordt de laatste hand gelegd aan een nieuwe keuken. Dat is goed nieuws, want de kokkin had een zware klus om in deze bouwval iedere dag 200 maaltijden te bereiden. Bovendien worden er brandstofbesparende stoven geplaatst wat het stoken van hout enorm reduceert.

Mijn werkzaamheden voor de Bondekoschool gaan ondertussen ook gewoon door.
Greet en ik zijn een aantal weken geleden geïnterviewd voor het tijdschrift JEM, een glossy voor de meesters en juffen van de basisschool. In het kerstnummer worden linken gelegd naar goede doelen en ons artikel gaat over vriendschap, het goede doel en het onderwijs. Wij zijn natuurlijk erg benieuwd naar het resultaat. Neem dus een kijkje in JEM-december!
Een aantal weken geleden zijn we weer met de Bondekocommissie bij elkaar geweest om alle scholen weer betrokken te krijgen bij het Bondekoproject. Iedere school gaat wederom een actie bedenken om geld in te zamelen. De website zal als leidraad voor de informatievoorziening voor de kinderen worden gebruikt. Natuurlijk hopen we weer op een mooie opbrengst. Deze zal pas aan het einde van het schooljaar bekend worden omdat dan pas alle acties zullen zijn afgerond. Het Wilgerijs heeft al een gedeelte van de Fancy Fair opbrengst beschikbaar gesteld en zal voor de kerstvakantie een grootse kerstmarkt organiseren waaraan ieder kind een bijdrage levert. Het hele project zal door studenten worden aangestuurd die de leerlingen van groep 8 willen leren hoe je je in kunt zetten voor een goed doel, wat daar allemaal voor nodig is en hoe je dat uitwerkt.
En ondertussen ben ik nog steeds met mijn tassenhangertjes aan het prutsen en dat heeft al aardig wat opgebracht. Momenteel staat er een doos met kerstkaarten op tafel die verkocht moeten gaan worden de komende maanden. Henry heeft foto’s op een heel originele manier bewerkt en deze worden in pakjes van 6 kaarten verkocht.
Eén pakje kost € 3,-, 4 pakjes voor € 10,-. Deze kan je bij mij thuis ophalen, maar tegen een meerprijs van één euro stuur ik ze met alle plezier op.. Uiteraard hoor ik graag van jullie en hoop ik natuurlijk op een hele mooie opbrengst. Deze gaat speciaal naar de maaltijden voor de kinderen, een enorme kostenpost en iets waar absoluut niet op bezuinigd mag worden. Wij weten allemaal hoe belangrijk een goede maaltijd is om je te kunnen concentreren en presteren. Ik hoop dat er heel veel Bondekokerstkaarten op de Nederlandse deurmatten mogen vallen!!

Ik groet jullie allen en wens jullie alvast een mooie warme november- en decembertijd toe.
Liefs, Rixt


  • 09 November 2010 - 12:11

    Mariette:

    Hoi Rixt,

    Mooi verhaal en alweer een goed initiatief. Neem voor mij maar 4 pakjes mee vanavond.

    xxxx Mariette

  • 10 November 2010 - 17:38

    Dennis:

    Ik vind het echt super goed wat u allemaal voor de kinderen daar doet.

    Ga zo door!

  • 11 November 2010 - 15:05

    Theo:

    wel de regen hebben we in ieder geval gemeenschappelijk. Luister net naar een fikse onweersbui. Maar de temperatuur is hier wel wat beter!
    De school loopt lekker, de kinderen van het laatste jaar hebben de nationale examens gedaan en zijn nu officieel van school. Begin volgend jaar de resultaten. De anderen gaan nu stug verder tot 11 december. We kijken uit het nieuwe jaar weer samen met jou te beginnen Rixt! Karibu sana!

  • 11 November 2010 - 15:06

    Theo:

    wel de regen hebben we in ieder geval gemeenschappelijk. Luister net naar een fikse onweersbui. Maar de temperatuur is hier wel wat beter!
    De school loopt lekker, de kinderen van het laatste jaar hebben de nationale examens gedaan en zijn nu officieel van school. Begin volgend jaar de resultaten. De anderen gaan nu stug verder tot 11 december. We kijken uit het nieuwe jaar weer samen met jou te beginnen Rixt! Karibu sana!

  • 11 November 2010 - 15:06

    Theo:

    wel de regen hebben we in ieder geval gemeenschappelijk. Luister net naar een fikse onweersbui. Maar de temperatuur is hier wel wat beter!
    De school loopt lekker, de kinderen van het laatste jaar hebben de nationale examens gedaan en zijn nu officieel van school. Begin volgend jaar de resultaten. De anderen gaan nu stug verder tot 11 december. We kijken uit het nieuwe jaar weer samen met jou te beginnen Rixt! Karibu sana!

  • 12 November 2010 - 15:49

    Lies:

    Hoi Rixt,
    wat een leuke actie met die kerstkaarten,gave foto's met die kerstmutsen!!!
    Ik kom binnenkort wat pakketjes ophalen!
    Succes met al je bezigheden voor Bondeko!
    groetjes van Lies

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Rixt

Actief sinds 22 Aug. 2009
Verslag gelezen: 446
Totaal aantal bezoekers 77328

Voorgaande reizen:

19 Februari 2016 - 19 Februari 2016

Jane's Children's Home

12 Februari 2015 - 21 Maart 2015

Daar ga ik weer, de tiende keer.

16 Augustus 2012 - 26 Augustus 2012

Teacher en auntie

04 Februari 2012 - 13 April 2012

bondekoschool in ontwikkeling

Landen bezocht: