Saai is het hier nooit! - Reisverslag uit Wakiso, Oeganda van Rixt Lanting - WaarBenJij.nu Saai is het hier nooit! - Reisverslag uit Wakiso, Oeganda van Rixt Lanting - WaarBenJij.nu

Saai is het hier nooit!

Door: Rixt

Blijf op de hoogte en volg Rixt

31 Januari 2019 | Oeganda, Wakiso

Lieve mensen,

Sinds maandagnacht ben ik weer in Uganda. Voor twee weken deze keer omdat ik voor mijn functie als reisbegeleider voor djoser half februari naar Thailand afreis.
Toch kan ik het niet laten om mijn tweede thuisland te bezoeken en mij uiteraard in te zetten voor de school en mijn kinderen.
Het zijn roerige tijden voor de school. Mariam en Nasur, twee zeer intensief getrainde leerkrachten, hebben zeer onverwachts en op de het laatste moment ontslag genomen. Dat doe je hier gewoon per e-mail vlak voordat de school weer begint zodat je in ieder geval niet een salsaris hoeft te missen. (Niet dat dat het geval zou zijn, maar vertrouwen ontbreekt blijkbaar op alle fronten). Opzegtermijnen kent men hier niet en afscheid nemen dus ook niet. Na tien jaar laat je je gewoon niet meer zien. Wij kijken verbijsterd toe hoe twee zeer gewaardeerde leerkrachten iedereen laten zitten. Vooral van Mariam had ik dit niet verwacht en de teleurstelling is groot.
De grootse plannen die we hadden voor de school moeten voorlopig in de ijskast.
Morgen voeren we sollicitatiegesprekken voor een nieuwe rekenleraar, maar mijn verwachting is niet hoog omdat alle goede leerkrachten al een baan hebben rond deze tijd. Nog een vervelende bijkomstigheid van een laat ontslag.
Het is ondertussen nog vakantie en het is ook wel bijzonder om een school in te stappen zonder kinderen. De klaslokalen nog vies en onopgeruimd, het gras kniehoog en de struikjes uit de kluiten gegroeid. De leerkrachten bereiden zich voor op het nieuwe jaar maar het is duidelijk dat alles op het laatste moment in orde moet komen. Gisteren heb ik met Winnie haar PP klas uitgemest. Dozen met ontheemde puzzelstukjes, legoblokjes, potloden, scharen, krijtjes en vooral veel papieren uitgezocht, geordend en vooral veel weggegooid. Organiseren en opruimen blijft een enorme zwakte. Ik voel het niet als mijn missie om dit werk te doen, maar ik kon het ook niet aanzien hoe deze lieve juf niet door haar eigen troep kwam. De kinderen verdienen een enigszins opgeruimde en frisse klas.
Met teacher Kasaije uitgebreid gesproken over het science programma dat hij geeft in de bovenbouw. Een vlotte knul en zeer geliefd bij de kinderen. Ook Justus is weer slagvaardig en wat is het toch fijn om een directeur te hebben die van wanten weet. Ook hij gaf aan behoorlijk ontmoedigd te zijn door alle perikelen op school. Zijn aandacht gaat nu naar zaken waar hij liever niet mee bezig was. Het kost hem veel energie om de boel weer vlot te trekken maar het is niet anders.

En zoals jullie natuurlijk wel begrijpen heb ik Jane en de kinderen weer vaak bezocht. Ik trof er 14 aan deze keer. Zo fijn om Isaac en Hope weer te zien, prachtkinderen. Rebecca’s vier kinderen zijn een weekje logeren. En een nieuw ventje, die door een schoondochter bij Jane is gedumpt. Dit went nooit..... Jane ziet er weer prima uit en het gaat goed met haar gezondheid. Ze staat onder controle en heeft geregeld checkups. Ze kan niet zonder haar medicatie. De kinderen genieten nog van de vakantie en maandag gaan ze weer naar school. Vandaag heb ik met Junior en Isaac een middelbare school gezocht. Een hele onderneming om uit alle kwaden de minst kwade te kiezen. De focus ligt op veel geld verdienen en hoge resultaten behalen. De eerste school pronkte met de eindresultaten van bijna uitsluitend de hoogste resultaten. Vraag me af of hier niet corruptie aan ten grondslag ligt. Ondertussen de klassen volgepakt en in de slaapzalen 100 kinderen. Wil niet denken aan de lucht die zoveel op elkaar gepakte kinderen verspreiden. We kozen uiteindelijk voor een school hier in Kayunga. Junior kan op zijn fiets en s middags naar huis. De school heeft een goede naam en met een envelop vol formulieren en een blijde Junior gingen we weer huiswaarts.
Ik trof jane zittend op de grond druk notieboeken aan het plakken aan. Van de opbrengst van de verkoop heeft ze kippen gekocht en ze verdient wat met de verkoop van de eieren.

Zo gaan we maar weer gestaag verder met hier en daar een helpende hand.
Wil je ook een handje toesteken dan heel graag. Het schoolgeld van de kinderen moet weer betaald en ook nieuwe uniformen. De middelbare schoolgangers kosten veel geld, niet alleen door het schoolgeld maar ook alle schoolspullen die ze geacht worden mee te nemen. Alle kleine beetjes helpen en Jane maak je heel blij met de aanschaf van zo’n mooi notitieboek, dat levert al gauw weer een paar kippen op per slot.

Ondertussen zit ik weer lekker op mijn terrasje, voorzichtig schuifelend over de compound. De avocadoboom heeft besloten grote vruchten te produceren die geregeld naar beneden vallen. Ik wil er niet graag een op mijn hoofd krijgen.

Het is weer volop genieten en ik hoop dat de zware wolk weer gauw overwaait en we weer flink voorwaarts kunnen met de school. Ik heb veel bewondering en respect voor Theo die toch altijd maar weer alle klappen op moet vangen en moed verzamelt om positief in alle perikelen overeind te blijven.

We zullen maar zeggen....saai is het nooit!

Liefs, rixt

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Rixt

Actief sinds 22 Aug. 2009
Verslag gelezen: 481
Totaal aantal bezoekers 77260

Voorgaande reizen:

19 Februari 2016 - 19 Februari 2016

Jane's Children's Home

12 Februari 2015 - 21 Maart 2015

Daar ga ik weer, de tiende keer.

16 Augustus 2012 - 26 Augustus 2012

Teacher en auntie

04 Februari 2012 - 13 April 2012

bondekoschool in ontwikkeling

Landen bezocht: