We will see soon....... - Reisverslag uit Dronten, Nederland van Rixt Lanting - WaarBenJij.nu We will see soon....... - Reisverslag uit Dronten, Nederland van Rixt Lanting - WaarBenJij.nu

We will see soon.......

Door: Rixt

Blijf op de hoogte en volg Rixt

06 Oktober 2013 | Nederland, Dronten

Tijd voor een blog.
Ik ben mijn dagen alweer aan het aftellen, woensdag zit ik in de vlieger richting Uganda. De achtste keer inmiddels en zeker niet de laatste. Ook al is het stil via dit medium, stil in mijn leven is het geenszins. Er gaat geen vrije dag voorbij zonder één of meerdere klussen voor de projecten in Uganda te doen.

Sinds mijn terugkomst in maart is er volop beweging rondom het programma Happy Start. Eva, mijn hulp ter plaatse, zorgt ervoor dat het drukwerk tegenwoordig in Uganda wordt gemaakt en bezoekt samen met Allon scholen om lijnen uit te zetten. Ze geeft me feedback over het programma en de eerste bijstellingen zijn alweer gedaan. Het is nu zo goed als af, maar ondertussen ben ik druk bezig met het uitdenken van aanvullende materialen die ik erbij zou kunnen leveren. Zo ligt er nu een plan om lokaal pittenzakken en vormendozen te gaan produceren. Maarten en ik werken aan een verhalenboekje. Geen idee waar dit allemaal toe gaat leiden.
Ondertussen heb ik volop contacten met andere Nederlandse organisaties die ook belangstelling hebben voor mijn programma en ondersteuning zoeken bij de door hen opgerichte of bestaande scholen. Iedereen loopt tegen hetzelfde probleem op. De basis is totaal afwezig en het onderwijs is doorgaans van zeer lage kwaliteit, onderwijzers slecht geschoold en er zijn geen lesmaterialen aanwezig.. Kortom hier is een enorm gat in de markt. En laat ik nou eens in dat gat gaan springen. Het is een klus, een enorme klus, soms weet ik niet waar ik moet beginnen en vliegt het me stiekem ook wel wat aan. Dus stapje voor stapje en focus houden. De komende maand ga ik me vooral bezig houden met mijn programma en projecten bezoeken die ik kan ondersteunen. Daar horen ook de scholen bij die Eva heeft geregeld. Dat betekent dat ik veel onderweg zal zijn, en mijn vaste honk wat los ga laten. Mijn voorkeur is wel dat de leerkrachten van de scholen naar de Bondekoschool komen om zelf te ervaren hoe het programma in de praktijk werkt. Tevens kan juf Mariam, als Ugandese, haar ervaringen delen. Dat is beter dan dat ik mijn verhaal ga doen met mijn blanke achtergrond. Ondertussen is er ook al veel visite geweest en wordt met enthousiasme gereageerd op alle werkwijzen die op de Bondekoschool inmiddels zijn geïmplementeerd. Dat is ook een belangrijk doel van onze school, een voorbeeld, inspiratie zijn, waar anderen kunnen snuffelen aan nieuwe ideeën en werkwijzen zodat ze geïnspireerd raken om een nieuwe input aan hun lessen en organisatie te geven.
Op het moment wordt er druk gewerkt aan een nieuw programma voor het aanvankelijk lezen in klas 1 en 2, Jolly Phonics, met ondersteuning van Nederlandse vrijwilligers van Noah’s Arc. De juffen hebben workshops gevolgd en ik ben benieuwd naar de vorderingen in deze. In maart constateerde ik dat de overgang van de kleuters naar de eerste klas heftig was, temeer omdat de kinderen ineens terugvielen in de strakke klassikale Ugandese werkwijze. Een stap terug i.p.v. voorwaarts. Ook het niveau van de lesstof sloot niet meer aan. Samen met Mariam en Alice wil ik uitwerkingen maken om het aanbod in de eerste klas aantrekkelijker te maken. Het is ook belangrijk om dit leersysteem te gaan borgen zodat het ei niet iedere keer bij de komst van een nieuwe leerkracht hoeft te worden uitgevonden. Deze ervaringen zullen ook weer van pas komen bij andere scholen die met Happy Start gaan werken.
Hierop zal ik tijdens mijn verblijf focussen.

Uiteraard zal ik mijn lieve kinderen zowel op school als in het weeshuis weer volop omarmen. Uiteindelijk gaat het allemaal om de kinderen. Hen een fijne schooltijd te geven waarin geleerd, ontdekt, ervaren en gespeeld mag worden. Die snoetjes die glunderen van plezier en geluk omdat ze zo intens kunnen genieten. Dat is wat mij drijft, daar ga ik voor, daar geniet ik ook van.

Ik ben er weer bijna klaar voor. Samen met Theo vlieg ik terug, wel zo gezellig. We vierden samen met vele belangstellenden het 30 jarig bestaan van de Stichting, waar de school nu zo’n 7 jaar onderdeel van uitmaakt. In deze periode is er zo ontzettend veel veranderd en we gaan nog steeds voorwaarts. We zijn dankbaar voor een achterban die zo betrokken is met de Bondekoschool en ons werk daarvoor.

Ik merk dat ik nog pagina’s kan vullen met alles wat er speelt en me bezig houdt maar beperk me maar even tot de hoofdzaken om jullie niet te vermoeien. Ter plaatse zal ik verslag blijven doen van al mijn belevenissen. Ik wens jullie een mooie herfst!

Liefs,
Rixt

Oh ja…..mijn laatste blog sloot ik af met de titel; “first wait and see”, wel ik heb gewacht en gewacht, maar uiteraard zoals verwacht bleef het grandioze aanbod uit. Dat wachten doe ik niet meer, alhoewel director Stephen me geloof ik toch nog graag weer wil ontmoeten. We will see soon……

  • 06 Oktober 2013 - 12:15

    Anneke:

    Je bent een kanjer, Rixt! Geweldig zoals je programma ontvangen is, heel veel kinder-plezier toegewenst!!!
    Lieve groet An

  • 06 Oktober 2013 - 13:15

    Anna:

    Je doet het goed mama!
    Ik ben benieuwd naar de verhalen!
    veel succes en plezier!
    xxx anna

  • 06 Oktober 2013 - 13:16

    Sirjana:

    Lieve Rixt,

    Fijne reis. Ik hoop dat je daar veel kinderen kunt helpen. Dat ze jou net zo lief vinden dat ik zoals ik jou lief vind.

    knuffels en kusjes van mij
    Sirjana

  • 06 Oktober 2013 - 17:19

    José Van Baarsen:

    Lieve Rixt, klinkt weer super en wat een klus. Bewondering en respect! veel plezier en veel goeds wederom en vooral ook harte groet aan de bekenden, wo Eva natuurlijk. Liefs José

  • 06 Oktober 2013 - 21:31

    Gerard:

    Beste Rikx,
    Ik wens je heel veel plezier met het weerzien van voor jou oude bekenden.
    Ook veel succes met het verder uitwerken van het programma Happy Start.
    Met een bijzondere groet, Gerard

  • 07 Oktober 2013 - 19:58

    Lies:

    Hai doordouwer, heel veel succes weer bij de Bondeko-kids!
    groeten en tot horens!

  • 08 Oktober 2013 - 08:52

    Theun De Vries:

    Mooi verhaal Rixt. En het mooie. Het is allemaal echt! Wat velen denken maak jij waar! TOV!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Rixt

Actief sinds 22 Aug. 2009
Verslag gelezen: 451
Totaal aantal bezoekers 77240

Voorgaande reizen:

19 Februari 2016 - 19 Februari 2016

Jane's Children's Home

12 Februari 2015 - 21 Maart 2015

Daar ga ik weer, de tiende keer.

16 Augustus 2012 - 26 Augustus 2012

Teacher en auntie

04 Februari 2012 - 13 April 2012

bondekoschool in ontwikkeling

Landen bezocht: