"YOU TAKE ONE" - Reisverslag uit Kayunga, Oeganda van Rixt Lanting - WaarBenJij.nu "YOU TAKE ONE" - Reisverslag uit Kayunga, Oeganda van Rixt Lanting - WaarBenJij.nu

"YOU TAKE ONE"

Door: Rixt Lanting

Blijf op de hoogte en volg Rixt

01 Maart 2012 | Oeganda, Kayunga



Lieve allemaal,

De regentijd is aangebroken, goed op tijd dit jaar. Het valt met bakken uit de lucht en het onweert. Dat betekent dat de stroom erg onstabiel is en steeds af en aan. De lucht is veelal grijs, maar de temperaturen blijven hoog gelukkig. Dus nog steeds slippertjesweer.

De mannen zijn de hele week al in het noorden en ik speel weer de landlady op dit landgoed. ‘ s Avonds is het stil en stiekem snak ik weleens naar het Journaal of gewoon dom voor je uit loeren naar de tv. Maar goed, dat is er niet en dus zijn de avonden stil. Lezen en daarmee in een andere wereld duiken lukt me niet. De wereld hier is groots en intens. In Nederland zijn de gemoederen druk met een comatueuze prins, hier gaan de mensen dood in het kraambed, worden vermoord voor een paar shillings of aangereden op hun bodaboda en aan hun lot overgelaten. Allemaal ontzettend triest natuurlijk, met het verschil dat hier niemand erom maalt en het niet eens de lokale pers haalt.

Op school gaat alles prima. De kleuterklas gaat voortvarend te werk. Stiekem ben ik wel een beetje trots dat ik dit allemaal heb gerealiseerd. Alle materialen en werkwijzen heb ik ingevoerd en het voelt ook een beetje als “mijn kindje”. De waslijnen hangen vol met creatviteit en het blijft prachtig te zien dat de kinderen zo ontzettend genieten. Daar doe je het dan allemaal voor. Vandaag kwam er een nieuw jongetje in de klas, moeder overleden in het kraambed tijdens de bevalling van het vierde kind, vader vermoord en pas twee weken later gevonden. Dan ben je wees en afhankelijk van vrienden en familie. Kippenvel levert dat steeds weer op. Dit mannetje zal door Stichting Bondeko moeten worden geholpen, want geld is er natuurlijk niet. Natuurlijk is dit kind welkom, we zijn er juist voor hen. Dankzij donateurs is dit mogelijk! Twee kinderen hebben we naar huis gestuurd. Te oud voor de PP. Wel heel moeilijk, want nu zitten ze thuis en ze waren erg verdrietig. We moeten streng zijn, want anders zouden deze kinderen zo”n 18 jaar zijn als ze de school zouden verlaten. Tja, niet echt wenselijk natuurlijk.

Na schooltijd wandel ik vaak nog even en maak praatjes met de mensen die langs de kant van de weg hun waren slijten. Na mijn bezoek aan mijn weeshuisje ontmoette ik een meisje van 18 jaar. Twee kinderen van 2 en 3, waarvan de oudste met een handicap. Ze vroeg me dichterbij te komen. “You take one”, oftewel, of ik een kind van haar wilde hebben. Bloedserieus en de wanhoop nabij. Natuurlijk geen man en helemaal alleen zonder ouders of andere familie. Dan sta je er alleen voor en probeer je wat limoentjes te verkopen om je kinderen te voeden. Hoe schrijnend en pijnlijk om te realiseren dat je eigen dochter van dezelfde leeftijd de bloemetjes buiten zet in Spanje en de tijd van haar leven heeft. Ik ga maar wat limoentjes bij haar kopen, maar een kind meenemen, dat is natuurlijk geen optie. Iedereen heeft hier zijn eigen zorgen, schoolgeld is een grote last. Men moest hier de pil maar eens door de posho prakken zodat de gezinnen wat kleiner werden. De bevolkingsgroei is schrikbarend en een groot probleem. Dan zijn er veel scholen nodig met ongekwalificeerd personeel en onderwijs wat niks voorstelt. Gelukkig maken wij met onze school een heel verschil juist voor deze arme mensen.

Dankzij een donatie van Engely kan ik de woning van Jane op laten knappen en kunnen we hopelijk nog wat bedden en beddengoed ed kopen. Ik hoop dat ik dat voor mijn vertrek nog kan realiseren, maar ik moet nog veel geld bij elkaar te zien fietsen. Ik hoop op wat hulp vanuit Nederland, want alleen red ik het echt niet.

Dit weekend nemen we de meisjes mee naar Jinja. Even een verzetje en een andere omgeving. Ik zie er naar uit, want in deze grote wereld is mijn wereldje soms klein.

Keep you posted!
Sura bulungi!!

Dikke zoen voor jullie allen.
Rixt

  • 01 Maart 2012 - 18:05

    Daan:

    hey Rixt!

    Echt weer toppie bezig daar!
    Ook leuk dat je wat foto's hebt bijgevoegd! :D

    Veel succes en plezierrr! Liefs Daan

  • 01 Maart 2012 - 18:40

    Lida:

    Hoi Rixt,
    een heel andere wereld dan de onze...
    Als je terug bent kunnen we misschien eens samenkomen om iets structureler te bedenken voor jongens als Brian. B.v. met veel mensen elke maand een (klein) bedrag geven levert dan misschien een mooi potje op voor intelligent jongeren
    om van door te leren.
    Succes weer en genieten van de mensen om je heen. liefs Lida

  • 01 Maart 2012 - 21:24

    Carolien:

    Hoi lieverd,

    Van 'you take one' ben ik echt een beetje ondersteboven. Wat verschrikkelijk als je echt geen andere uitweg ziet en dan maar aan die blanke dame een kind mee wil geven in de hoop dat zij er voor zorgt dat je kind het beter krijgt. Je zou willen dat je iets zou kunnen doen, meer nog als wat jij nu al doet, want wat ben je goed bezig. CHAPEAU in het meervoud.
    Blijf je volgen, maar dat wist je al wel.

    Dikke zoenen, xxxxxxxxx

  • 01 Maart 2012 - 21:24

    Carolien:

    Hoi lieverd,

    Van 'you take one' ben ik echt een beetje ondersteboven. Wat verschrikkelijk als je echt geen andere uitweg ziet en dan maar aan die blanke dame een kind mee wil geven in de hoop dat zij er voor zorgt dat je kind het beter krijgt. Je zou willen dat je iets zou kunnen doen, meer nog als wat jij nu al doet, want wat ben je goed bezig. CHAPEAU in het meervoud.
    Blijf je volgen, maar dat wist je al wel.

    Dikke zoenen, xxxxxxxxx

  • 01 Maart 2012 - 21:32

    Anna :

    Prachtige foto's en mooi verhaal. Konden we iedereen maar helpen..
    Ik ben me er goed van bewust dat wij het in NL zo ontzettend goed hebben. Als iedereen nou een klein beetje geld gaf, kwamen we een heel eind!!

  • 02 Maart 2012 - 17:54

    Greet:

    Wow ,heftig Rixt geen idee hebben wij van de wereld daar,maar door dit verhaal breng je het een heel klein beetje dichterbij......wat ben je toch dapper.
    Geniet in Jinja en denk goed aan jezelf,
    en voor al die kleine popkes een dikke knuffel.
    Liefs en tuut maar weer.
    Greet

  • 03 Maart 2012 - 12:13

    Mineke:

    Wat een geweldig goed werk doe je daar.
    Dank voor je mooie verhaal. Doe je de meisjes de groeten van een "oude" juf?!
    Wat een ervaring doen ze daar op en wat fijn dat jij ze kunt begeleiden.
    Nog veel succes en geniet ook.
    grtjs geert en mineke

  • 03 Maart 2012 - 22:26

    Nicolette:

    Hoi Rixt,

    Je / we zouden ze allemaal wel willen helpen (konden we dat maar), zo kwetsbaar en afhankelijk!
    Laten we komende vergadering eens bespreken met welke ideeën we in ieder geval iets moeten en kunnen.

    Op 24 maart is het ledendag van Bondeko, bij Hoeve Vredeveld in Lelystad. Overleg eens met Theo of daar nog ideeën van jouw gedeeld kunnen worden. Hoe meer zielen, hoe meer mogelijkheden voor ondersteuning!

    Ik wens je het allerbeste
    lieve groet
    Nicolette


  • 04 Maart 2012 - 05:18

    Theo:

    geen enkele reden om stiekem een beetje trots te zijn, BERETROTS mag je zijn en iedereen mag het weten! Geniet van je R&R (rest and relaxation).

  • 04 Maart 2012 - 11:52

    René En Tilly:

    Geniet even van een paar dagen voor jullie zelf.
    Veel bewondering voor alles wat je weer doet.

    Liefs..

  • 04 Maart 2012 - 13:03

    Hennie Beelen:

    Dag Rixt, met gemengde gevoelens en veel interesse lees ik je verhaal. Dichtbij en zovoer af. De foto' s zijn zo prachtig, met de kinderen en met Regina met eeb bloem in jullie haren. Wat fijn dat het in de kleutregroep zo goed gaat, terecht dat je trots bent. En met de stagiaires, gaat dat oomzoals je verwacht gehoot hebt?. Doe je de hartelijke groeten van mij?

    Hennie

  • 04 Maart 2012 - 17:43

    Wilma:

    Lieve Rixt,

    wat ben je toch een kanjer en wat iszijn de omstandigheden toch schreinend denk aan je schouders niet meer opladen dan je kan dragen.. ik heb ongelooflijk veel bewondering voor je inzet je werk en je onuitputtelijke energie..
    Geniet van je ontspanning en doe de meiden de groeten
    liefs Wilma

  • 04 Maart 2012 - 19:34

    Bert Garssen:

    Ik geniet van wat jij allemaal gedaan hebt eb doet:indrukwekkend, ik gruwel ook van de verhalen die je vertlelt: de armoede en ongezondheid. Nu kan ik je niets toesturen;ik neem wel een en ander mee: middelen en euro's. Zin om te komen en ook weer aan het werk te gaan groeit met de dag. En Katrien ziet er ook erg naar uit. Voorbereidingen voor het programma zijn we al gestart. Ik heb de 2 stagiaires die er zullen zijn gemaild. Resultaat 0. De een reageert niet, van de ander kreeg ik de melding dat het mailadres niet bestaat. Zie ze dan daar wel en bespreek ter plekke of zij aan onze training deel willen en kunnen nemen. Ik wens je nog heel veel plezier, doorzettingsvermogen en succes toe.
    Hartelijk, ook aan Maarten,
    Bert

  • 04 Maart 2012 - 19:37

    Bert Garssen:

    Ik geniet van wat jij allemaal gedaan hebt eb doet:indrukwekkend, ik gruwel ook van de verhalen die je vertlelt: de armoede en ongezondheid. Nu kan ik je niets toesturen;ik neem wel een en ander mee: middelen en euro's. Zin om te komen en ook weer aan het werk te gaan groeit met de dag. En Katrien ziet er ook erg naar uit. Voorbereidingen voor het programma zijn we al gestart. Ik heb de 2 stagiaires die er zullen zijn gemaild. Resultaat 0. De een reageert niet, van de ander kreeg ik de melding dat het mailadres niet bestaat. Zie ze dan daar wel en bespreek ter plekke of zij aan onze training deel willen en kunnen nemen. Ik wens je nog heel veel plezier, doorzettingsvermogen en succes toe.
    Hartelijk, ook aan Maarten,
    Bert

  • 04 Maart 2012 - 19:45

    Jos Stg. Bondeko :

    Hoi Rixt. Met veel bewondering je verhaal gelezen. Schrijnend!! Je kind te moeten aanbieden omdat je het niet meer red!!
    Ik hoop en weet, dat jouw werk daar veel goeds afwerpt. Hoe was Jinja?
    veel sterkte en groet
    Jos

  • 06 Maart 2012 - 21:03

    Lilian:

    Lieve Rixt,
    Wat zit je in een andere wereld! Kan me voorstellen dat die wat klein voelt af en toe. En toch gebeuren er zulke grootse dingen. Terechte trots lady! Stoer hoor.

  • 08 Maart 2012 - 20:57

    Jan:

    Terug van mijn reis en gestart met lezen.Je kunt er wel een boekje over schrijven. De landlady vertelt..heftig en mooi, creatief en ontroerend, minder graaien en meer vertrouwen. Het verschil maken. Neem de rust van de veranda, geniet van de mensen en breek het lijntje niet.Ofwel hou het duurzaam mooi.
    Met Bondeko groet.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Rixt

Actief sinds 22 Aug. 2009
Verslag gelezen: 363
Totaal aantal bezoekers 77249

Voorgaande reizen:

19 Februari 2016 - 19 Februari 2016

Jane's Children's Home

12 Februari 2015 - 21 Maart 2015

Daar ga ik weer, de tiende keer.

16 Augustus 2012 - 26 Augustus 2012

Teacher en auntie

04 Februari 2012 - 13 April 2012

bondekoschool in ontwikkeling

Landen bezocht: