Daar ben ik weer en morgen komt Anna! - Reisverslag uit Kayunga, Oeganda van Rixt Lanting - WaarBenJij.nu Daar ben ik weer en morgen komt Anna! - Reisverslag uit Kayunga, Oeganda van Rixt Lanting - WaarBenJij.nu

Daar ben ik weer en morgen komt Anna!

Door: Rixt Lanting

Blijf op de hoogte en volg Rixt

28 Juli 2011 | Oeganda, Kayunga

Lieve allemaal,

Een eerste berichtje van mij uit het 'winterse' Uganda. Jullie zullen volop genieten van de zomervakantie in nederland of welke bestemming dan ook. Op het strand met een boek of peddelend op de meren van Zweden.
Hoe dan ook geniet!!
Hier is het dus winter, voor zover je daar van kunt spreken. Echt veel verschil maakt het niet al lijkt de temperatuur iets lager te zijn.

Vanaf maandag ben ik alweer volop op school aan de gang. Mijn voornemen vann 'slow slow....' werkt nog niet echt. De onderwijzers en kinderen zijn van plan me weer te 'squeezen' zoals ze iedere keer zeggen, en ik kan de verleiding van het werken niet weerstaan. Geen wekker, maar toch vroeg wakker vanwege schreeuwende varkentjes en tokkende kippetjes. Maar goed dat maakt allemaal niet uit, ik geniet weer met volle teugen. het leven is hier zo anders, je bent Nederland echt kwijt en dat maakt al dat je gevoelsmatig 'op vakantie bent'. Heerlijk al die vrienden weer te ontmoeten en de blijde snuitjs van kinderen en leerkrachten te zien.

Er wordt hard gewerkt aan de aanbouw van de pre primary class. Een indrukwekkend lokaal waar ik zelfs een beetje jaloers op ben, qua ruimte dan. Het dak zit erop, maar geld voor een plafond en watervoorziening is er niet.Een speciaal contact van Theo heeft dit allemaal gefinancierd en voor drie jaar weervingskosten betaald, echt geweldig. Het geld wat de SPILbasisscholen vorig jaar bijeen hebben gebracht is ook gebruikt voor de bouw. Aangrenzend een mooie staffroom en een kamer voor de heren directeur. Aan de lokalen van P1 en P2 worden nog veranda's gebouwd zodat de kinderen van de laagste klassen ook buiten kunnen spelen.
Verder wordt er nog hard gewerkt aan de aanleg van een waterput op de schoolcompound. Er is met de hand tot 30 meter gegraven en het water is bereikt. We willen via de 1 procent club het geld voor een waterpomp bij elkaar sprokkelen zodat het water niet met emmertjes omhoog gehesen hoeft te worden. Deze school blijft maar ontwikkelen. Iedere keer als ik kom zijn er veranderingen. Zo mooi.

Ondertussen ben ik druk bezig met het inhoudelijk opzetten van de pre primary. Een kleuterklas dus, laat dat nou net zijn waar ik zelf ook actief in ben, dus dat helpt beslist. We willen de kinderen in een jaar de nodige basisvaardigheden bijbrengen die nodig zijn voor het volgen van de eerste klas. Een heel gepuzzel eom een programma daarvoor te ontwikkelen, maar het gaat lukken. Ik ga me bezighouden met het schrijven van een curriculum, wat zal inhouden dat van week tot week een programma beschikbaar is. 8 en 9 augustus hebben we sollicitatiegesprekken. Ik ben heel benieud hoe dat hier toegaat. prachtig om dit allemaal mee te mogen maken.
Daarnaast geef ik toch wat lesjes, want achterin de klas zitten is doodvermoeiend. Alle activiteiten duren hier 5x zo lang als in nederland en eindeloze herhaling werkt op je slaapreflex. Dan maar liever zelf aan de slag en 's avonds met een fles wijn rondjes omtrekken. Ach, het blijft allemaal bijzonder en genieten.

Maarten is vertrokken naar Mukono om daar met vrouwen te werken. Ik heb hem nog weinig gezien, want hij overnacht daar. De afstand is kort, maar de reistijd des te langer en overnachten is een betere optie. We bellen iedere dag, wel zo gezellig.
Morgen halen we Anna van het vliegveld, leuk om haar nu eens te laten ervaren hoe het hier is en wat ik zo allemaal uispook op de Bondekoschool. Ik zie ernaar uit en heb al veel klussen voor haar.....

Lieve mensen, het is me weer een waar genoegen mijn belevenissen te mogen delen.

Tot gauw.
Liefs, Rixt

  • 28 Juli 2011 - 17:11

    Engely:

    Jou doelstellingen komen altijd uit en met veel vertrouwen zal dit nu ook lukken. Zo mooi om te zien hoe jullie project zo snel groeit.
    Heel veel plezier de komende tijd met al je kids en met hun grote "zus" Anna.

    knuffel van ons.........

  • 28 Juli 2011 - 17:52

    Ruud Boon:

    Ha Rixt,
    Back again in Uganda!
    Heel mooi om te lezen hoe je daar de draad weer oppakt. En prachtig hoe zij daar samen met jou werken aan verbeteringen in onderwijs en gebouw.
    Ik wens je een prima en inspirerende tijd toe. Ik lees weer verder als we terug zijn. Alles goeds.
    Hartelijke groet,
    Ruud Boon
    St. Kinderen van Uganda

  • 28 Juli 2011 - 18:43

    Carolien:

    Lieve Rixt,
    Wat een verhaal weer. Heerlijk om te lezen dat je het daar weer zooooo heerlijk hebt. Denk je er wel aan dat je ook (al is het maar een beetje ) vakantie moet vieren. Je werkt wel heel hard zo en over 5 weken moet je ook hier weer aan de klus. Tot zover oma Caro en dan rest mij alleen je een hele fijne tijd toe te wensen met al je vriendjes, vriendinnetjes, Anna en Maarten. Wat ben je toch een bofkont dat je zoiets mee mag maken.

    Dikke kussen Carolien

  • 28 Juli 2011 - 18:50

    Monique:

    Het zomerse weer in Nederland is meer een vroege herfst geworden. Geniet ervan ook samen met Anna...

    Liefs Monique

  • 28 Juli 2011 - 21:42

    Karin:

    Lieve vriendin,
    Wat heb je toch enorm veel energie. Heerlijk om weer te lezen hoe je daar op je plaats bent, prachtig. Ik wens je samen met Maarten en Anna een hele fijne tijd.
    Dikke zoen, Karin

  • 29 Juli 2011 - 16:35

    Daan:

    Hallo Rixt!
    weer top dat we je kunnen volgen!
    en je bent weer goed bezig!

    veel plezier en succes!

  • 29 Juli 2011 - 17:17

    Mineke:

    lieve Rixt, wat fijn dat het weer zo goed voelt in dat verre land. Je bent er thuis en je kunt er zo veel goeds doen. Wat een energie heb je, maar dat krijg je daar waarschijnlijk ook wel. Als je die koppies van die kinderen ook ziet!
    Ik wens je heel veel plezier en voldoening en voor morgen natuurlijk een fijne verjaardag met Anna dicht bij je en heel veel plezier om je heen!. Alvast een happy birthday to you!!!! liefs en groetjes Geert en Mineke

  • 29 Juli 2011 - 18:57

    Pa:

    Dat was een uitgebreid verslag,
    Leuk te klezen wat je zo allemaal doet.
    Ik ben weer thuis van de rivieren cruise.De fotos verduideleken hoe het er uit ziet.
    Wees verstandig met het warme weer!
    Groeten uit Enkhuizen

  • 30 Juli 2011 - 08:51

    Lies:

    Lieve Rixt, eerst even een verjaardagsknuffel! Wat mooi dat je weer bij de Bondeko-kids bent.
    We wensen je een fijne tijd toe (wel ook vakantie houden, hoor!)
    Super dat Anna een poosje komt.
    Geniet met elkaar van al het moois!
    Dikke kus van Lies en Pim

  • 30 Juli 2011 - 11:19

    Syb:

    Héél hartelijk gefeliciteerd, lieve zus, met je alweer 46e (oei,oei!!) verjaardag.
    Maak er een mooi feest van!!
    En heel veel succes op de school, en alvast een prachtige vakantie.

    Je broer Syb

  • 30 Juli 2011 - 11:21

    Syb:

    Oh, sorry, ik was de dikke, warme knuffel nog vergeten, bij deze dan,

    XXX Syb

  • 31 Juli 2011 - 08:42

    Martin:

    Fijn dat het allemaal zo goed gaat daar, doe iedereen de groeten. Met name de jongens daar op de boerderij. Keep up the good work en doe voorzichtig, liefs Martin

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Rixt

Actief sinds 22 Aug. 2009
Verslag gelezen: 237
Totaal aantal bezoekers 77271

Voorgaande reizen:

19 Februari 2016 - 19 Februari 2016

Jane's Children's Home

12 Februari 2015 - 21 Maart 2015

Daar ga ik weer, de tiende keer.

16 Augustus 2012 - 26 Augustus 2012

Teacher en auntie

04 Februari 2012 - 13 April 2012

bondekoschool in ontwikkeling

Landen bezocht: