Bevalling.....en promotie... - Reisverslag uit Kayunga, Oeganda van Rixt Lanting - WaarBenJij.nu Bevalling.....en promotie... - Reisverslag uit Kayunga, Oeganda van Rixt Lanting - WaarBenJij.nu

Bevalling.....en promotie...

Door: Rixt Lanting

Blijf op de hoogte en volg Rixt

25 Februari 2011 | Oeganda, Kayunga

Lieve familie, vrienden, collega's en andere dierbaren.

Het leven is zooo bijzonder. Vanmorgen vroeg heb ik de geboortes van vele biggetjes bijgewoond. Wat prachtig!! Ik was er vol van.Je maakt wat mee in dit land. Zijn het niet de kinderen die ontroeren dan zijn het wel de biggetjes die door moeder varken met veel geknor ter wereld geworpen worden...zoooo lieffff. (Anna, ik probeer er eentje in de koffer te verstoppen...hihih)
Ik was door al deze consternatie te laat op school en miste het optreden dat ze voor me hadden gepland. Tja, dan moeten ze ook een dag van te voren maar melden dat er iets speciaals op het programma staat. Plannen en organiseren is echt niet hun sterkste kant.

Gisteren kwam Fred Mutebi, een verdienstelijk Ugandees kunstenaar, op mijn uitnodiging een workshop voor ouders en leerlingen verzorgen. Hij liet een uur op zich wachten, maar gelukkig waren de ouders ook laat en er bleven tijdens de gehele redevoering mensen binnendruppelen. We willen met deze "artworkshop" de ouders het belang van creativiteitsontwikkeling leren zien. Men was er behoorlijk van onder de indruk. 20 kinderen gaan de komende weken met Fred linosnedes maken en afdrukken maken. Deze willen we uiteraard verkopen voor de school. We zullen zien. De kralenworkshop loopt ook goed, de eerste kralen zijn klaar en kunnen verwerkt worden. Jullie kunnen je bestelling alvast doorgeven...

Ik heb PROMOTIE gemaakt. Naast juf ben ik nu ook de CHIEF...Ja...dat gaat heel gemakkelijk hier. De administratrice is tijdelijk ontheven van haar taak omdat ze de zaken niet op orde had. Theo heeft het er verschrikkelijk druk mee om het allemaal weer op poten te krijgen. De betalingen van ouders voor "schoolfees" en uniformen ed. was een zootje. Hij mag uitpluizen hoe het allemaal weer kloppend kan worden. Directeur van een school zijn is niet simpel hier, als je er niet dagelijks omheen bent. ieder gaat zo zijn eigen gang en laat het gebeuren. Nu zit ik, onder werktijd...jaja..op de laptop met nieuwe internetstick, mijn verhaal te typen, in het kantoor waar ik als enige de sleutel van heb... Ik bedoel dus, dat is toch wel promotie of niet...??
Tevens ben ik nu ook Landlady, want beide mannen zijn Noordwaarts en ik beheer de smaakvolle villa van Theo. Een heerlijke plek om te zijn. Genieten dus elke morgen van het tropische uitzicht, de dauw die langzaam optrekt en de zon die de bladeren langzaam verlicht. Vroeg opstaan is hier absoluut geen straf.

Daarnaast doe ik natuurlijk mijn dingetjes hier op school. Gisteren weer een ochtend in de eerste verzorgd. Zo heerlijk om creatieve dingen te bedenken waar de leerkrachten echt niet op kunnen komen, ze blijven maar Ohhhs en Ahhs produceren. Je voelt je hier zo competent...Heerlijk ook om de kindersnuitjes te laten stralen van een popup prentenboek.. Vanmorgen met begrijpend leesbladen aan de gang geweest. Even wennen, maar deze kinderen kunnen zoveel. Sommigen zijn slimmer dan de leerkracht en verbeteren deze. Mooi om te ervaren dat de leerkrachten dit vol accepteren en de kinderen niet afwijzen om hun commentaar. Dat is redelijk uniek in dit land. Deze leerlingen zijn zichtbaar mondiger en open geworden, ze durven zich te uiten en zijn niet bang. Een veilige leeromgeving gaat toch boven alles. Het is dus duidelijk dat hier al zo ontzettend veel is bereikt in een paar jaar. Je zou nog sneller willen, maar je moet het Afrikaanse tempo leren accepteren en iedere stap is er een natuurlijk. Voor mij een goede les, want ik wil nog wel eens te snel. Alle lof voor Theo die zo volhardend is in zijn taak om deze school voorwaarts te laten gaan ondanks alle tegenslag.

Ik duik maar weer eens een klas in, daar kwam ik per slot van rekening voor. Vanmiddag en morgen gaan we met de workshop van Fred aan de gang, ben benieuwd...Voor nu vanuit een stralend Uganda waar men smacht naar regen....CHIEF OF STAFF EN VILLA,

Rixt
Veel liefs gewenst

  • 25 Februari 2011 - 09:24

    Jacobine:

    Heerlijk!Mooi! Prachtig! respect!

    Liefs

  • 25 Februari 2011 - 09:56

    GEARTSJE:

    Kan ik een bestelling doen???
    Zou graag een biggetje van jullie kopen.....
    Prachtig verslag Rixt ik hoop volgend jaar mee te kunnen gaan.
    Het zal moeilijk zijn naar het kikkerlandje terug te keren.....
    BISOUS G

  • 25 Februari 2011 - 09:58

    Anna:

    Aaah wat lief die biggetjes, ik wil er wel 1 hebben hihi;
    wat weer een super verhaal mam,
    en ook nog chief, toe maar!!!
    xxxx

  • 25 Februari 2011 - 12:03

    Corinne:

    Het klinkt allemaal weer goed!
    GENIET!!! en ik hoor straks al je verhalen ook live nog graag een keertje hoor!

    Liefs
    Corinne

  • 25 Februari 2011 - 15:16

    Daan:

    Weer een mooi verhaal en mooi dat je het goed naar je zin hebt en dat je heel goed werk leverd!

    Groetennn!

  • 25 Februari 2011 - 15:53

    Ineke:

    Wat een mooi verhaal....ben benieuwd welke titel je bij het volgende verhaal hebt...
    liefs:)

  • 25 Februari 2011 - 16:23

    Jos (Bondeko) :

    Geweldig leuk verhaal Rixt.
    Kun je wat uitleg geven over het kralen- project ?
    Ik wil wel een bestelling doen( niet van een biggetje!!)
    Veel plezier en geniet

    Jos

  • 25 Februari 2011 - 17:34

    Gert Talens:

    Rixt for president!

  • 25 Februari 2011 - 20:00

    Margreet:

    Hallo Rixt,

    Wat weer een mooie en ontroerende verhalen! Ik geniet er elke keer van.

    groetjes, Margreet

  • 26 Februari 2011 - 15:09

    Engely:

    Met mijn ogen dicht visualiseer ik je verhaal, hoor de enthousiaste kinderstemmetjes en ruik bijna het prachtige land. Rixt weer zo boeiend breng je dit,......thanks:):)
    Geniet van deze tijd en ik weet dat elke minuut van je projectief zal blijven.

    tot snel,
    liefs van ons

  • 26 Februari 2011 - 23:59

    Dakini:

    Wat doe je hier in kikker/onderwijsland nog?? Nu kun je, CHIEF spelen, Rixt, wilde je dat al niet eerder of deed je dat al?? Top de kunstenaar in de klas!!!
    Groet Regina, de grote Chief van de keuken en meer daar, van Matthias en mij,,,,, Knuf Knor....

  • 27 Februari 2011 - 11:54

    Femke:

    Hey Rixt
    Leuk en ontroerend om je mooie verhalen te lezen!! Word nu ook wel enthousiast en nieuwsgierig hoor!! Tjee wat kun je daar als leerkracht veel betekenen. Begrijp dat dit je zoveel voldoening geeft!! Geniet!! En veel plezier!!

    xx Fem

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Rixt

Actief sinds 22 Aug. 2009
Verslag gelezen: 275
Totaal aantal bezoekers 77245

Voorgaande reizen:

19 Februari 2016 - 19 Februari 2016

Jane's Children's Home

12 Februari 2015 - 21 Maart 2015

Daar ga ik weer, de tiende keer.

16 Augustus 2012 - 26 Augustus 2012

Teacher en auntie

04 Februari 2012 - 13 April 2012

bondekoschool in ontwikkeling

Landen bezocht: