De kop is er weer af... - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Rixt Lanting - WaarBenJij.nu De kop is er weer af... - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Rixt Lanting - WaarBenJij.nu

De kop is er weer af...

Door: Rixt Lanting

Blijf op de hoogte en volg Rixt

22 Februari 2011 | Nederland, Amsterdam

Lieve mensen,

Ik ben al weer 5 dagen in Uganda en geniet met volle teugen van dit mooie land, zijn geuren, kleuren, mensen en alle (voor ons) gekke gewoonten, maar vooral van de kinderen.

Vrijdag waren er verkiezingen in het land en was de school gesloten. Tijd om even aan te komen en de kleine regeldingen te doen. Het voelt hier steeds meer als thuiskomen. Heerlijk om hier weer te zijn en vooral te genieten van de residentie die Theo hier heeft gerealiseerd. Ik heb dit jaar het genoegen zelfs niet meer te hoeven koken, maar geniet van de zalige gerechten die Regina ons voorschotelt. Aan de andere kant is er het gemis van het bezoek aan het lokale marktje en het gekokkerel, toch merk ik dat het fijn is om na school heerlijk te kunnen aanschuiven. De afgelopen dagen waren weer intensief maar ook geweldig om te ervaren.
Zaterdags gaan de klassen 4 t/m 7 naar school en werd ik uitbundig onthaald door de aanwezige kinderen. Ze vlogen met z'n allen op me af toen ik door de poort kwam. Een brok in mijn keel en de tranen maar wat onderdrukt.Wat een geweldig moment! Voor het eerst laten de kinderen op deze manier hun blijdschap zien en voelde ik het zo intens. Zo mooi!! Hierin zie ik een bevestiging van veranderingen op school. Dit soort uitbundigheid was niet gewoon en het maakt duidelijk dat de kinderen zich steeds meer durven te uiten. De kinderen in Uganda zijn in de regel gesloten en enige spontaniteit is redelijk zeldzaam.Een verdienste van de leerkrachten die er hard aan werken om de kinderen zich veilig te laten voelen.
De school is vol met 220 kinderen. Het blijkt dat de ouders de kwaliteit van Bondekoschool herkennen en er graag hun kinderen naar toe willen sturen. Aan de andere kant halen de leerkrachten veel kinderen binnen omdat men nog steeds de gedachte heeft dat school "big business" is. Op Bondekoschool worden er andere normen gehanteerd, en daar is men nog steeds niet aan gewend.
Dan zie je dus ook weer jongens van 12 in de eerste klas zitten die voor het eerst naar school gaan. Een leeftijdsverschil van 7 jaar met klasgenootjes. Niet echt handig voor kinderen, maar ook voor leerkacht.
De afgelopen twee dagen heb ik vier klassen bezocht en verschillende lessen gegeven en observaties gedaan. Ik zie dat de leerkrachten zich enorm inspannen om goede lessen te geven die niet alleen inhoudelijk maar ook aansprekelijk zijn. Vandaag teacher Nassur die drie balansen van bamboe- en bananenscheuten had gemaakt en met balonnen liet zien dat lucht gewicht, ruimte en kracht heeft. Geweldig, wat een creativiteit en moeite om een les aanschouwelijk te maken. De kinderen genoten en mochten vol mee experimenteren. Op zo'n moment word ik zo blij! En dan vanmiddag; gestart met het kralenatelier, weer zo'n wonderlijk moment. De leerkrachten hadden twaalf enthousiaste kinderen gevonden, merendeels jongens, die wel wilden meedoen. Muisstil en vol concentratie werd er gewerkt en de resultaten boven verwachting. Vandaag was het oefenen met tekenblaadjes, morgen gaan we met mooie glossybladen werken. Ik zie ernaar uit, want het is zo motiverend om te zien hoe deze kinderen genieten van dit soort bezigheden. Dit vindt allemaal na schooltijd plaats. Er zijn nu voor leerlingen na vieren workshops te volgen; dans-drama, landbouw en dus nu het kralenmaken. Deze week komt Fred Mutebi de school bezoeken. Deze Ugandese kunstenaar geeft een workshop linosnede. De ouders van de uitgekozen kinderen worden ook betrokken en op school uitgenodigd om het belang van kunst en creativiteit te delen.
Ach... er zijn zoveel mooie, intense momenten geweest de afgelopen dagen.

Ik zal deze week weer berichten, heb het genoegen een eigen laptop ter beschikking te hebben...jajaa.... ik word gekoesterd door Theo...krijg zelfs elke avond een glaasje wijn. Wat zou hij hiermee uit willen drukken??

De hartelijke warme groeten vanuit een stoffig Uganda.(..hoewel er vanavond een beste plensbui was.)
Weebale nnyo.

Rixtie

( oh ja Greet...de varkentjes knorren nog steeds, ze missen je...er zijn nu ook kleine biggetjes...hoe zou dat nou koment??)
(Maarten vertrekt donderdag naar Gulu om daar een toneelstukje te maken met de plaatselijke acteurs...)

  • 22 Februari 2011 - 19:37

    Carolien:

    Lieve wereldreizigster, wat een ervaringen alweer en dan ben je er nog maar net :-). Dacht dat je alles daar al wel mee gemaakt had, maar dat blijkt toch maar weer niet zo te zijn. Geniet van je blije kindjes en je leergierige collega's.
    Dikke kus vanuit een heel wit Oostenrijk. Xxx

  • 22 Februari 2011 - 21:20

    Karin:

    Lieve Rixt, ik kom net thuis uit het koude Berlijn een lees dit prachtige verhaal waaruit zoveel warmte en liefde spreekt.
    Wat ben je daar toch ontzettend op je plaats!
    Dikke zoen.

  • 22 Februari 2011 - 21:44

    Jos Van Baarsen :

    Beste Rixt,
    Fijn dat je zo onthaald bent en dat je het gevoel van thuiskomen ervaarde.
    Ik wens je een geweldig verblijf toe en veel moois om met de kids en leerkrachten te beleven.

    Jos
    Stg. Bondeko.

  • 22 Februari 2011 - 23:24

    Jan Aukema:

    Rixt,
    Een mooi verhaal van 22/2, gelijk geschikt voor Amahoro lijkt me. Met een paar foto's erbij helemaal goed. De copy moet voor 20 april binnen zijn. Aardig op tijd nu. De eerste indrukken zijn vaak het meest intens en ik wist al dat je warm welkom was. Houden zo De eko toiletten al uitgeprobeerd?.Groet Jan Aukema

  • 23 Februari 2011 - 06:54

    Geweldig Leuk Van Je:

    Kan me een beetje inbeelden hoe fijn je het hebt. Ook wij werden enthousiast begroet bij de school. Krista is vlak in je buurt en ik kom later, maar dan ben je al weer terug.
    Van Maurice en zijn school in Fort Portal hoop ik nog een uitgebreide reactie te krijgen.
    Geniet, veel plezier en tot in Nederland.
    Robert Bloemendal

  • 23 Februari 2011 - 10:31

    Helga:

    Lieve Rixt,
    Ik heb met veel plezier je mooie en warme verhaal gelezen. Wat een lief onthaal en dan de wil van de mensen en kinderen om kennis en nieuwe technieken te "absorberen"! Geniet er van, laat je inspireren, inspireer en deel je ervaringen en kennis! Hier doe je het voor......

    Liefs, Helga

  • 23 Februari 2011 - 10:43

    Hélène:

    Lieve Rixt,
    klinkt bijna net zo geweldig als Vlieland. Nee, grapje. Ik vind het weer erg indrukwekkend, je hele verhaal ademt warmte uit.
    Geniet van al die mooie, intense momenten met die lieve mensen daar en niet op de laatste plaats van je glaasje wijn met Theo.
    Dikke knuffel.
    Ps toch was Vlieland ook geweldig, ("iets" minder warm wellicht) maar dat hoef ik jou niet te vertellen.

  • 23 Februari 2011 - 11:23

    Gert Talens:

    Rixt
    Je kippen in Dronten kakelen de laatste dagen heel raar. Wat moet ik doen???

  • 23 Februari 2011 - 11:28

    Anna :

    Geweldig mama, wat een leuke nieuwtjes allemaal!
    vooral leuk dat ze met de kralen aan de gang gaan!
    Ga zo door,
    xxxx

  • 23 Februari 2011 - 11:34

    Els:

    Lieve Rixt,
    Altijd weer een genot om jouw reisverslagen te lezen. Het enthousiasme en de positieve verhalen van jou spreken enorm aan.
    Ik wil je nog een hele fijne tijd toewensen en dat je mag blijven genieten van alles en iedereen.
    Liefs,
    Els.

  • 23 Februari 2011 - 11:37

    Greet:

    Ha die Rixt
    Habari?
    Wat weer een prachtig verhaal,in gedachten ben ik erbij en zie de beelden voor me......Wat zullen ze weer van jou genieten.En wat zal jij weer genieten om elke morgen op je slippertjes door het rode stof naar de school toe te gaan.
    Dat glaasje wijn van Theo weet ik niet ,ik weet wel dat wijn een bijzondere uitwerking op jou heeft....
    Geef een knuffel aan de biggetjes en heel veel groetjes en liefs voor de collega s daar....
    Lieve tuut Grace

  • 23 Februari 2011 - 14:46

    Biny:

    Lieve Rixt,

    Bedankt voor je mooie verhaal. Kan me voorstellen dat dat wat met je doet zo'n onthaal.
    Ik wens je nog vele,mooie,intense momenten toe en ik kijk uit naar je volgende bericht.
    Een lieve groet,
    Biny

  • 23 Februari 2011 - 18:02

    Daan:

    Hallo Rixt!

    Mooi dat het daar weer goed gaat en dat je het er naar je zin hebt!

    Bedankt voor het mooie optreden net aan de telefoon haha! :D

    heel veel succes en plezier!

  • 23 Februari 2011 - 19:38

    Dakini:

    Heerlijk, heerlijk, je loopt over van enthousiasme!
    Je leidt er gewoon een BSO, naast de uren in de klassen en je wordt beloond met kinderen die echt willen en geen moment mekkeren dat het saaai is...
    Lief, ben onder de indruk van het welkom voor jou en jouw stromende energie die jij ontvangt en geeft, ja wat heb ik verder te zeggen, niks, stil en even bij jullie, nagapenda sana, with love XXXXXXXXXXXXXX

  • 24 Februari 2011 - 09:28

    Lies:

    Hey Rixt, wat ben je weer goed bezig!
    Wat een ontvangst van al die lieve enthousiaste mensen daar. Heel veel succes met al je lessen en crea-dingen. Blijf je volgen! (ook onderweg in Frankrijk en Spanje).
    Heel veel liefs van Lies en Pim

  • 24 Februari 2011 - 11:12

    Mineke:

    lieve Rixt, wat een warm verhaal. de sneeuw hier smelt er bijna van.
    prachtig weergegeven en geweldig ontroerend zoals de kinderen en collega;s reageren en blij zijn met jouw komst. VERTROUWEN is de hoofdzaak en de rode draad in je verhaal en dat heb je toch maar mooi zelf opgebouwd. ben benieuwd naar het educatieve programma, maar zeker ook naar het kralenproject. Zie het helemaal voor me.
    Geniet van de kids en de mensen om je heen.
    groetjes en liefs ,
    geert en Mineke

  • 24 Februari 2011 - 12:47

    Stephanie:

    Hoi Rixt

    Vanuit een wit Winterberg geniet ik van je verhalen uit Oeganda.
    Je hebt vast weer ontdekt waarom je er elke keer naar toe wilt en wat je drijft om die kinderen en leerkrachten te helpen met jouw kennis en tomeloze inzet.
    Ik bewonder je om wat je daar allemaal voor goeds doet...
    Veel succes en plezier nog.
    Groet, Stephanie

  • 24 Februari 2011 - 20:36

    Lisa Van Der Zaan:

    Lieve juf Rixt,
    Ik hoop dat je het leuk in Uganda vindt. Ik heb al een tekening voor je gemaakt, wanneer je weer terug bent. Er zit een mooi lintje omheen.
    Ik ben lekker naar Texel geweest. En heb 2 schapen gekregen, maar geen echte.
    Groetjesf van Lisa, Jeroen en Sonja

  • 24 Februari 2011 - 20:55

    Sonja En Jeroen:

    Hoi Rixt,

    Hier ook nog een krabbel van ons.
    Wat geweldig dat je weer zo uitbundig ontvangen bent! Wat een goed gevoel moet dat zijn. En een wijntje na een dag hard werken is ook niet verkeerd. Wij wensen je heel veel succes toe, de komende tijd. Geniet maar lekker zo samen met al die kinderen en collega's.
    Groetjes van Sonja en Jeroen

  • 24 Februari 2011 - 21:25

    Senior:

    Hi Rixt,
    Dat was een gezellig verslag van je.Fijn dat je er zo'n genoegen in hebt.Ik vroeg je wel eens wat je beroep is en dan zei je "Ik sta voor de de klas".
    Nu dat geldt dan in Nederland maar als ik het zo zie is het beroep in Afrika "Ïk zit voor de klas"Doei Rixt
    groeten uit Enkhuizen!!!

  • 27 Februari 2011 - 18:42

    Wilma Van Saarloos:

    Hallo Rixt, wat heerlijk om weer van alles over de school en de aktiviteiten te lezen.
    met het schaamrood op de kaken wil ik je nog een geweldige tijd toewensen, daar ben ik helaas niet eerder aan toegekomen, ben een weekje weg geweest, zal morgen de kinderen in de klas laten zien wat je daar allemaal beleefd,
    hartelijke groeten,
    Wilma

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Rixt

Actief sinds 22 Aug. 2009
Verslag gelezen: 454
Totaal aantal bezoekers 77266

Voorgaande reizen:

19 Februari 2016 - 19 Februari 2016

Jane's Children's Home

12 Februari 2015 - 21 Maart 2015

Daar ga ik weer, de tiende keer.

16 Augustus 2012 - 26 Augustus 2012

Teacher en auntie

04 Februari 2012 - 13 April 2012

bondekoschool in ontwikkeling

Landen bezocht: