Met trots presenteer ik; WWW.BONDEKOKIDS.NL - Reisverslag uit Dronten, Nederland van Rixt Lanting - WaarBenJij.nu Met trots presenteer ik; WWW.BONDEKOKIDS.NL - Reisverslag uit Dronten, Nederland van Rixt Lanting - WaarBenJij.nu

Met trots presenteer ik; WWW.BONDEKOKIDS.NL

Door: Rixt Lanting

Blijf op de hoogte en volg Rixt

17 Augustus 2010 | Nederland, Dronten

Lieve allemaal,

De vakantie zit er weer bijna op en een nieuw schooljaar staat weer voor de deur. De zomervakantie is voor mij altijd een periode van rust en bezinning. Niet alleen heb ik een schooljaar, maar ook een levensjaar afgesloten en dat maakt dat ik voor mezelf reflecteer over het afgelopen jaar en plannen maak voor het komende. Een jaar is zomaar weer voorbij en mijn doel is om steeds weer iets neer te zetten waar ik mij op kan focussen en verdiepen. Dit jaar heb ik het thema "verandering" ingezet. Hoe dat zich gaat uitwerken weet ik nog niet, maar dat wijst zich vanzelf als ik het aandacht geef. Het feit dat ik deze zomer 25 jaar in het onderwijs werk draagt nog eens extra bij tot dit bezinningsmoment.

Een tijdlang was het stil omtrent mijn berichtgeving over Bondekoschool, maar dat wil niet zeggen dat ik niet bezig was. Sinds mijn bezoek aan Bondekoschool in februari, heb ik weer het één en ander op me genomen. Naast een intensieve periode op school heb ik mijn vrije tijd besteed aan het ontwikkelen van een website!! Samen met Henry Romkes, die zich geheel belangeloos heeft ingezet, heb ik een website gemaakt voor de schooljeugd en andere belangstellenden. Ik leverde de materialen aan; foto's, filmpjes, interviews, teksten etc. en Henry wist dit prachtig vorm te geven. Hij heeft oeverloos geduld en incasseringsvermogen moeten opbrengen om uiteindelijk tot dit resultaat te kunnen komen. Ik ben nu eenmaal een perfectionist en heb het hem niet gemakkelijk gemaakt. Heel geduldig voerde hij weer wijzigingen door en met zijn creativiteit is het een prachtige site geworden, waar we heel trots op zijn. Ik hoop dat jullie nu heel nieuwsgierig zijn geworden en gauw gaan rondneuzen op www.bondekokids.nl.

De afgelopen maanden is er ook geregeld contact geweest met de collega's van Bondekoschool. Ze hebben nu een eigen internetverbinding en e-mailadres. Alleen laat de stroom het nogal eens afweten. Het blijkt dat ze goed bezig zijn met de voorstellen die ik had gedaan omtrent bijv. begrijpend lezen. Binnen het team zijn "specialisten" per vakgebied aangesteld en zij hebben de opdracht om hun vak uit te werken en in de verschillende groepen te borgen.
Er is ondertussen ook een enorm pakket van Biblionef (een instelling die zich inzet voor leesbevordering van kinderen in ontwikkelingslanden) aangekomen met 145 boeken zodat de kinderen en leerkrachten heerlijk kunnen gaan lezen. Prachtig!
Op het Wilgerijs is een briefcontact ontstaan tussen de kinderen van groep 7 en 8 en de kinderen van de Bondekoschool. Heel ontroerend om deze verhalen te lezen. Het enthousiasme van onze leerlingen verbaasde me zelfs. Je merkt dan toch weer dat kinderen erg betrokken zijn, heel bijzonder.
Ondertussen zijn de toiletgebouwtjes af en zal er binnenkort aan een nieuwe keuken begonnen worden. Allemaal ontwikkelingen die meehelpen om van de Bondekoschool een school te maken waar kwaliteitsonderwijs aangeboden wordt. Een team dat graag vooruit wil en openstaat voor alle ideeën. Dat maakt ook dat ik me wil blijven inzetten om deze school te ondersteunen.
Dat kost me veel tijd, energie en geld. Maar het mooie is juist dat ik dat absoluut niet zo ervaar. Me belangeloos inzetten, geven ipv ontvangen maakt het zoveel meer waardevol. Dat is waar ik me op wil (blijven) richten. Ik merk ook dat doordat ik geef, des te meer ontvang. Heel bijzonder. Ik ontmoet prachtige mensen, krijg er nieuwe vrienden bij, krijg materialen waar ik mijn hangertjes van kan maken, veel energie, een warm hart etc..etc.. en het stroomt allemaal vanzelf. Daar ben ik heel dankbaar voor.

Jaaa.... die hangertjes.....een knutselprojectje wat ik heb opgezet. Ik had het idee om de kinderen van Bondekoschool zelf een deel van hun schoolgeld te laten verdienen door ze bijvoorbeeld sleutelhangers te laten knutselen en hier te verkopen. Door tijdgebrek is dit niet goed van de grond gekomen en ben ik zelf maar aan de slag gegaan. Het zijn tas- en sleutelhangers die ik voor € 7,50 probeer te verkopen voor de Bondekoschool. Veel lieve collega's en vrienden hebben er ondertussen al één aan de tas hangen en een plaatselijke kledingzaak heeft ze op de toonbank voor de verkoop en dat loopt nog goed ook. Leuk toch? Het zijn van die kleine dingen waar ik weer blij van wordt.

En natuurlijk rijpen er weer plannen om naar Uganda te gaan. Continuering van ondersteuning is natuurlijk belangrijk. Theo stuurt aan op een jaarlijks bezoek, en dat hoor ik natuurlijk graag. Mijn dierbare vriendin Karin wil me graag vergezellen en bruist al van ideeën, dat belooft veel goeds.

Tot slot dank ik al die mensen die me inspireren en ondersteunen. In het bijzonder Theo met zijn tomeloze en belangeloze inzet om van de Bondekoschool een school met kwaliteit te maken. Ik heb bewondering voor zijn moed en energie.
En natuurlijk Henry voor zijn vakmanschap en prachtige ontwerp van de website. De vele uren die hij gestoken heeft in de ontwikkeling ervan. Ook weer een voorbeeld van geven ipv ontvangen. Mijn dank is enorm!!

Ik groet jullie allen!
Veel liefs, Rixt

P.S. Vergeet niet een kijkje te nemen op de website!

• 17 Augustus 2010 - 13:45

Corinne:

Keep on going babe!!
    je doet het hartstikke goed, heel knap van je!

Ze mogen hun handen dichtknijpen met zo'n gemotiveerde persoonlijkheid die de Bondekoschool zo helpt in hun vooruitgang en ontwikkeling.

Dikke zoen,
    Corinne

• 17 Augustus 2010 - 14:22

Carolien:

Wat ben je toch goed bezig zeg dat zo'n super gemotiveerde juf uit dat koude (nu regenachtige)landje hun op deze manier helpt en blijft helpen. En ja, die hangers... helemaal geweldig ! Heel kleurig en staan echt super leuk aan je tas of sleutelbos. Zeker de moeite van het aanschaffen van minimaal 1 waard en ik heb er zelfs 2 aan mijn tas hangen...:-)

xxx Carolien

• 17 Augustus 2010 - 16:19

Wilma Van Saarloos:

Hallo Rixt,

Gewldig wat je allemaal doet voor deze kinderen en deze organisatie.
    Ik bewonder je enthousiasme,ga lekker zo door!!
    helas kom ik niet op de site, probeer het later wel weer eens.
    Wat leuk dat ook Henry hierbij betrokken raakt!!

hartelijke groeten,
    Wilma

• 18 Augustus 2010 - 14:23

Mineke:

lieve Rixt, wat een prachtige site en heel duidelijk en handzaam(belangrijk)Complimeneten voor jou en Henry!!!
    Wat ben je weer enthousiast bezig en vol mooie en vooral goede plannen en je hebt het zo treffend weergegeven.
    Maak maar weer mooie plannen en houd ons op de hoogte.
    Liefs Mineke

• 18 Augustus 2010 - 17:22

Lies:

Hoi Rixt, wat ben je weer goed bezig! Wat een geweldige site, lekker kleurig en info ook op kind-niveau! Super van Henry (wat een kanjer!)
    Heel veel succes. Ik blijf je volgen!
    Lie(f)s

• 20 Augustus 2010 - 09:29

Anna:

Ik ben trots op je mam!

• 20 Augustus 2010 - 19:58

Monique:

Geweldig dat je je met zoveel energie inzet!

• 21 Augustus 2010 - 20:50

Engely:

Erg onder de indruk wat je in een korte tijd hebt bereikt en met enthousiasme heb ik je prachtige website bekeken. Je inspireert anderen en met bewondering zie ik dat doordat wie je bent je met jouw uitstraling nog meer voor elkaar zult krijgen.

• 23 Augustus 2010 - 10:18

Mariette:

Wat een werk moet dat geweest zijn. Het ziet er echt heel gaaf uit.
    Goed gedaan samen.
    Veel succes en tot gauw.

Kussie.

• 29 Augustus 2010 - 10:52

Jos Van Baarsen :

Dag Rixt,
    Ben erg benieuwd naar je website; ik ga zo kijken . Je inzet en motivatie tbv de school is geweldig. Het geeft jou energie en het levert zeker wat op, gezien de activiteiten van de kids zowel in Dronten als van de Bondekoschool bij Theo.
    Samen met Stichting Bondeko en de scholen in Dronten en Lelystad zijn er genoeg uitgangspunten om iets moois van deze school te maken waar kwaliteit van onderwijs en verbetering van sociale -en levens- omstandigheden hand in hand gaan.
    groet

Jos , voorzitter Stg. Bondeko.