Keep up the spirit - Reisverslag uit Kayunga, Oeganda van Rixt Lanting - WaarBenJij.nu Keep up the spirit - Reisverslag uit Kayunga, Oeganda van Rixt Lanting - WaarBenJij.nu

Keep up the spirit

Blijf op de hoogte en volg Rixt

18 Februari 2015 | Oeganda, Kayunga

Lieve vrienden,

Ik bevind me in het computerlokaal. Enthousiaste kinderen achter me, zittend op de grond met een ipad in de handen. Een en al aandacht, gefluister en spanning. Dit is nieuw op school. Dankzij een sponsor is dit mogelijk gemaakt. Het is een aangename afwisseling van de lessen die doorgaans toch wel enigszins saai zijn. De kinderen oefenen rekenvaardigheden. Het is gebleken dat het automatiseren aandacht nodig heeft. Het onderwijs is voornamelijk voor- en nadoen, maar het blijkt vaak dat er van werkelijk begrip weinig sprake is. Automatiseren is belangrijk.

De afgelopen dagen heb ik me bezig gehouden met het organiseren van het Happy Start materiaal. Dat was een hele klus, want na een jaar afwezigheid blijkt er toch wel van enige chaos sprake te zijn. Alles weer gerangschikt, gecheckt en geregistreerd, nu kunnen we de komende tijd weer vooruit, tenminste als er wat klandizie komt. Goede hoop, morgen naar een grote belangrijke priveschool samen met Martin, een Ugandees die bevlogen mijn materialen promoot. Met hem zal ik ook onderzoeken hoe we de materialen hier officieel kunnen registreren.
Ik ben volop mijn Happy Start storybook aan het uitproberen. Het blijkt dat zeker bij de jongste kinderen de luisterhouding ver te zoeken is. Enerzijds heeft dit natuurlijk te maken met het taalprobleem (deze kinderen komen zo uit hun hut gekropen), anderzijds omdat ze totaal niet gewend zijn aan het verwerken van verhalen en teksten. Het aanleren van een juiste luisterhouding is uiteraard erg belangrijk, hoe willen ze anders in hogere groepen instructies goed verwerken? Ik lees de verhalen meerdere keren voor en pas allerlei oefeningen toe waardoor de kinderen betrokken blijven. Ik ben benieuwd of ik na 5 weken een verschil ga zien. Ik heb goede hoop.
In de teammeeting besproken waar ik de komende weken aan ga werken. Een uitgebreid programma van social skills zal de nodige voorbereiding met de leerkrachten vergen. Ik wil dat zij de eigenaars worden van hun programma's, dus ga zelf meer aan de zijlijn staan w.b. de ontwikkeling en begeleid hen waar nodig.
Genoeg werk voor de komende weken. Nu is het even wachten op mijn drukker. Vrijdag kwam hij aanzetten met een slechte kwaliteit materialen, hij moest alle memoriekaartjes over maken, ben benieuwd waar hij nu mee aan komt zetten. Altijd een verrassing, niks is zeker en gegarandeerd hier.

Het was heerlijk mijn kinderen weer te knuffelen, stralende snoetjes maken mijn dag! Norah huilt, ze is nog niet aan Mzungu's gewend. Ik zal vaak langskomen met mijn bleke toet zodat zij ook gaat stralen als ze me ziet. De keuken en de badkamers zijn klaar!! Het was een grote verrassing. Luxe tegelwerk, kranen, toiletpot en wastafel, mijn ogen vielen uit mijn kassen. Het huis is nu klaar, na drie jaar. Dadelijk het schoolgeld en uniformen voor 7 kinderen betalen en dan is mijn kas weer bijna leeg. Dank aan de lieve sponsors die dit mogelijk maken!!

En dan natuurljk mijn eerste dagen, vol gezelligheid met Klaas en Rene, die voor Theo klussen en in Gulu een speeltuin voor ons schooltje hebben gebouwd. Wel vreemd om hun hier te ontmoeten en gelijk zondag een gezellige dag in Kampala doorgebracht. Lekkere koffie drinken, shoppen op de craftmarket en kunstwerken kopen bij mijn vriend Emma. Heel bijzonder om te observeren hoe hij werkt. Hij is begaafd en doet het erg goed, wie weet een Corneille in de dop?? 's Avonds heerlijk uit eten, de mannen waren wel toe aan een fatsoenlijke maaltijd.

N.b. Na 3 ½ uur op de vloer te hebben gezeten met de memoriekaartjes die Hasan kwam brengen heb ik hem de helft weer meegegeven om opnieuw te maken....grrrr.....en dan ook nog om geld vragen.
Keep up the spirit!!

Op naar de farm voor een kop koffie.....

Liefs, Rixt

  • 18 Februari 2015 - 14:44

    Gert:

    Ha die Rixt. Arme Hasan, denkt ie er snel van af te zijn, komt ie jou nog en keer tegen. mooie berichten over het huis en toilet en kranen!

    En dan die kleine Norah, huilen als ze een blanke ziet. Ik snap dat. Blanken zijn ook heel raar. Jij niet hoor Rixt, jij bent niet raar!
    Houd koers!

  • 18 Februari 2015 - 15:56

    Dianne:

    Geweldig dat de keuken en badkamer klaar zijn!
    Fijne avond, geniet ervan.
    Groetjes,
    Dianne

  • 18 Februari 2015 - 20:40

    Lilian:

    Ha Rixt! Wat ben je weer lekker bezig. Hoop dat je veel Happy Start aan de man kunt brengen. Zou fantastisch zijn. Keep up the spirit! Liefs uit de polder.

  • 18 Februari 2015 - 21:20

    Lida:

    Je bent weer lekker bezig zo te lezen! Heerlijk dat je bij Jane dan een verrassing aantreft. Kun je dat van je lijstje strepen. Is Jane er blij mee? Veel plezier verder! liefs Lida

  • 19 Februari 2015 - 15:03

    Anna:

    Goed bezig weer mam!

  • 19 Februari 2015 - 19:10

    Jan Aukema:

    Dag Rixt. Lastig om kwaliteit te krijgen en te houden. Keep smiling met Happy Start en met je kinderen. Groet

  • 19 Februari 2015 - 20:00

    Simone:

    Hier in Nederland moest het drukwerk ook regelmatig overnieuw!
    Dus misschien geeft dat wat hoop? Wel geweldig dat je de lokale mensen het werk gunt.
    Topper succes verder!

  • 19 Februari 2015 - 20:32

    Ineke:

    Hoi Rixt

    Na 1 week: Zie je al verbetering in de luisterhouding? nog 4 weken de kans! hou vol....

    Liefs, Ineke

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Rixt

Actief sinds 22 Aug. 2009
Verslag gelezen: 461
Totaal aantal bezoekers 77325

Voorgaande reizen:

19 Februari 2016 - 19 Februari 2016

Jane's Children's Home

12 Februari 2015 - 21 Maart 2015

Daar ga ik weer, de tiende keer.

16 Augustus 2012 - 26 Augustus 2012

Teacher en auntie

04 Februari 2012 - 13 April 2012

bondekoschool in ontwikkeling

Landen bezocht: