De koffer staat weer ingepakt. - Reisverslag uit Dronten, Nederland van Rixt Lanting - WaarBenJij.nu De koffer staat weer ingepakt. - Reisverslag uit Dronten, Nederland van Rixt Lanting - WaarBenJij.nu

De koffer staat weer ingepakt.

Door: Rixt Lanting

Blijf op de hoogte en volg Rixt

22 Januari 2012 | Nederland, Dronten

Lieve familie, vrienden en collega's,

Over twee weken is het weer zover. Dan reis ik voor de vijfde keer af naar Uganda voor een bezoek aan de Bondekoschool. Wat is dit nu wat mij drijft?, vraag ik mij steeds af. Wat maakt dat ik dagelijks met het één en ander bezig ben voor deze kinderen en leerkrachten? Een passie, missie...? Ik weet het niet. Het is een innerlijke kracht die me stuurt en daar drijf ik op lijkt het wel. Het gaat moeiteloos, maar wel met inspanning, dus helemaal drijven is het niet, er zijn arm- en beenbewegingen nodig om vooruit te komen.
Dat is nu precies waar ik de laatste tijd mee bezig ben geweest.

De afgelopen maanden heb ik me beziggehouden met het ontwikkelen van thema's/projecten voor de kleuterklas. Allerlei materialen om het onderwijs aan onze vijfjarigen interessant, aantrekkelijk en onderbouwend te maken. Een leuke, maar zeer tijdrovende klus. Nog één thema te gaan en dan is er lesmateriaal voor een heel jaar. Daar kan de leerkracht mee vooruit hoop ik maar. Ik zal haar daar de eerste 10 weken mee ondersteunen en hopelijk heeft ze dan voldoende basis om hier zelf verder mee te gaan.

Daarnaast heb ik, en met mij vele anderen, me druk gemaakt met het inzamelen van geld dmv de kerstkaartenverkoop. Familie, vrienden, collega's, buren, ouders van school en leerlingen van de Dukdalf en Het Zuiderzeecollege hebben ontzettend hun best gedaan om het fantastische bedrag van € 5412,00 !!! bij elkaar te verdienen. Ik ben een ieder die hier aan heeft bijgedragen ontzettend veel dank verschuldigd. Het is een fantastisch bedrag en hier kunnen we voor een heel jaar de schoolmaaltijden mee financieren. Geweldig nieuws dus en mijn doel is bereikt.
Naast dit geweldige bedrag hebben we ook met de armbandjes en oorbellen die de kinderen zelf maken het afgelopen jaar € 950,00 verdiend. Zo hebben de kinderen toch zelf ook een prachtig bedrag bij elkaar geknutseld.
Tot slot hebben we op Het Wilgerijs wederom een kerstmarkt georganiseerd met een opbrengst van € 1950,00!! Super! Op de website van Het Wilgerijs staat hier een mooi verslag van, www.hetwilgerijs.nl

Goed nieuws dus allemaal, maar er is meer. Stichting Bondeko wordt de komende drie jaar financieel gewaardeerd door Impulsis, dwz dat deze organisatie één derde deel bijlegt van de gelden die binnenkomen. Een geweldige opsteker. Dit betekent niet alleen een stukje financiële zekerheid (want ook de crisis is binnen onze Stichting merkbaar), maar het garandeert ook dat iedere euro die gedoneerd wordt ook gecontroleerd terechtkomt bij de Bondekoschool. Dat was uiteraard al zo, maar door het vertrouwen van Impulsis wordt dit nog eens weer onderstreept en geeft het iedere donateur de zekerheid dat het geld goed terechtkomt. De controle is streng en het kost Theo en de penningmeester veel extra uurtjes om alles te verantwoorden.

Behalve goed nieuws op financieel gebied is er ook goed bericht over deskundigheidsbevordering. Dit jaar komen 4 stagiaires van de Pabo (Zwolle en Deventer) de leerkrachten ondersteunen. Michelle en Tessa vertrekken 31 januari en Aylin en Lisette volgen in april. Deze meiden komen natuurlijk zelf ervaren, maar zullen ook ongetwijfeld veel ervaringen brengen. Een mooie wisselwerking. Ik mag Michelle en Tessa de eerste 10 weken begeleiden, dat vind ik een mooie uitdaging.
Daarnaast komt in mei Bert Garssen voor de tweede keer een training geven in "oplossingsgericht werken" en zal de leerkrachten daarnaast observeren en feedback geven. Tot slot komt José van Baarssen om oudere leerlingen weerbaarheidstraining te geven op basis van creativiteit.
Al met al een behoorlijke input en druk programma voor de leerkrachten, maar ook een kans om zich professioneel te verdiepen.

Tot slot wil ik jullie nog wijzen op een nieuw initiatief wat we hebben genomen om donaties binnen te halen. De 1%club is een soort marktplaats voor goede doelen. Hier kan iedereen een donatie kwijt, maakt niet uit hoeveel en denk er daarbij aan dat iedere euro nu 33 cent meer waard is. Via de link http://www.1procentclub.nl/projects/waterputbondeko/ kom je rechtstreeks op het project "waterpomp" waar we nu voor sparen. We hebben nog ruim 700 euro nodig en dan kunnen we een pomp kopen zodat de kinderen het water niet meer van 30 meter diepte hoeven te takelen.

4 februari vertek ik naar dit prachtige land en zal 12 april weer terug reizen. Het voorjaar zal hier volop in gang zijn. Maarten komt ook 4 weken naar Uganda en we zullen elkaar gelukkig kunnen ontmoeten hoewel hij naar het noorden doorreist.
Rest mij nog mijn collega's en schoolbestuur te bedanken voor het bieden van de mogelijkheid om zo lang afwezig te kunnen zijn. Zonder hun flexibiliteit was dit voor mij niet mogelijk geweest. Dank daarvoor!

Natuurlijk houd ik jullie weer op de hoogte van al mijn belevenissen en ervaringen.

Weeraba!!
Liefs, Rixt

  • 22 Januari 2012 - 16:01

    Pa:

    Lieve Rixt,
    Ik vind je wel moedig hoor!! Wat een energie heb jij.
    Je hebt op een aantal terreinen al heel wat bereikt.Fijn dat de acties die je hebt ondernomen zo succesvol zijn.
    Ik wens je het allerbeste toe. Ik zeg 100 euro toe voor de pomp.Ik zie uit naar de volgende nieuwsbrief. Doei uit Enkhuizen

  • 22 Januari 2012 - 16:09

    Jacobine:

    wat heerlijk dat je dit doet en kunt doen! heel mooi.

    heel veel plezier daar en You Go Girl!
    Liefs Jacobine

  • 22 Januari 2012 - 16:21

    Wilma:

    Lieve Rixt, gedrevenheid is een geweldige boost en alles wat je daardoor kan en mag doen is een geweldige bijdrage aan dit mooie projekt.
    Ik wens je alle energie en wijsheid toe om deze 10 weken te genieten en vooral dankbaar te zijn voor hetgene dat je daar mag Doen met de klemtoon op dankbaarheid!!
    Ik zal je de komende weken weer op de voet volgen...
    dikke knuf je collega Wilma

  • 22 Januari 2012 - 16:36

    Nathalie:

    Lieve Rixt,fantastisch wat je allemaal doet voor deze kids en super dat wij op deze manier mee kunnen genieten van het werk wat je allemaal verzet! Wij wensen je heel veel succes! Liefs Cas, Mara, Robert en Nathalie

  • 22 Januari 2012 - 16:45

    Daan:

    Hey Rixt!
    Weer goed bezig! ik ga je verhalen weer volgen en we houden contact op facebook!

  • 22 Januari 2012 - 18:33

    Anna:

    Goed bezig weer hoor mama! blijf je natuurlijk volgen vanuit spanje..

  • 22 Januari 2012 - 18:39

    Carolien:

    Lieve, lieve stoere en mega ondernemende Rixt,

    Tjonge, het is bijna alweer zover. Jij gaat weg en wij kunnen weer genieten van alle verhalen van jou. Natuurlijk wens ik je alle goede daar in Uganda, maar dat zal zeker lukken. Ze mogen je wel met alle toeters en bellers verwelkomen, want het is toch maar super dat jij ze weer gaat helpen en onderwijzen. Ik kijk uit naar alle verhalen van jou en ga je missen.

    Dikke kussen, Carolien
    Xxx

  • 23 Januari 2012 - 09:38

    Lies:

    Lieve Rixt, wat super dat je weer gaat. Ze mogen daar wel heel blij met je zijn.Mooi dat je in de gelegenheid gesteld wordt om zo lang daar te werken! Heel veel liefs en succes met al je bezigheden! Ik blijf uitkijken naar je inspirerende verhalen!
    groetjes en dikke kus van Lies

  • 24 Januari 2012 - 21:15

    Maarten:

    Heee Skatteke, gaat ge daar efkes 10 weken??? Dat is durf... dat is lef!!!
    En heus, ik red me hier prima! Ik ben juist heel trots op je dat je gaat! Topwijf!!!
    En als je het even niet ziet zitten.... kom ik gewoon eventjes langs!
    Dikke knuffel!

  • 29 Januari 2012 - 11:46

    Engely:

    Fijn jullie gisteren weer gezien te hebben, te kort zoals altijd maar dichtbij in ons hart. We hebben samen even dat moment gedeeld en weten dat er nog velen zullen komen.
    Rixt ik kan voor nu alleen maar zeggen......je weet het!!!

    liefs

  • 06 Februari 2012 - 21:03

    Lida:

    hoi Rixt, heb je je snowboots op Schiphol achtergelaten? Ben je goed aangekomen en nu de slippers uit de koffer? ik wens je een heel goede plezierige en vruchtbare tijd en kijk uit naar je eerste verhalen!
    liefs lida

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Rixt

Actief sinds 22 Aug. 2009
Verslag gelezen: 343
Totaal aantal bezoekers 77332

Voorgaande reizen:

19 Februari 2016 - 19 Februari 2016

Jane's Children's Home

12 Februari 2015 - 21 Maart 2015

Daar ga ik weer, de tiende keer.

16 Augustus 2012 - 26 Augustus 2012

Teacher en auntie

04 Februari 2012 - 13 April 2012

bondekoschool in ontwikkeling

Landen bezocht: