Bondekoschool in ontwikkeling - Reisverslag uit Dronten, Nederland van Rixt Lanting - WaarBenJij.nu Bondekoschool in ontwikkeling - Reisverslag uit Dronten, Nederland van Rixt Lanting - WaarBenJij.nu

Bondekoschool in ontwikkeling

Door: Rixt Lanting

Blijf op de hoogte en volg Rixt

24 Augustus 2009 | Nederland, Dronten

Lieve familie, vrienden en collega's,

Het is alweer 1 1/2 jaar geleden dat ik samen met Margrethe een maand in Uganda ben geweest. We hebben op de Bondekoschool ondersteuning aangeboden en jullie hebben via ons weblog toendertijd mee kunnen lezen wat we hebben meegemaakt en opgezet. Een heel avontuur voor ons en ook voor de mensen ter plaatse. De reis en het werken op een basisschool heeft enorm veel indruk op me gemaakt en ik kan wel zeggen dat ik nog dagelijks terugdenk aan deze mooie ervaring. Voor jullie volgde er een stilte, voor mij bleef de ervaring voortsudderen en kwamen er allerlei plannen en ideëen opborrelen om het project verder te kunnen ondersteunen. Dus geenszins een stilte. Zo heb ik samen met Lida Licht een voorstelling voor kleuters gemaakt die we hebben aangeboden aan de basisscholen in Dronten. We haalden een flink bedrag op. Het was een leuke actie waar we zelf ook veel plezier aan beleefden. En Lida, natuurlijk nog bedankt voor je belangeloze inzet!
Er is een idee ontstaan van het vullen van een container met gedegen schoolmaterialen. De onderhandelingen zijn nog steeds in volle gang om dit gesponsord te krijgen.
Daarnaast is het plan ontstaan om een grote inzamelingsactie op te zetten. Aangezien we met alle openbare- en samenwerkingsscholen te maken kregen met een nieuwe bestuursvorm was dit een mooi moment om de Bondekoschool als een soort adoptieschool te linken aan SPILbasisscholen Dronten. De directeuren hebben hun medewerking toegezegd en in februari zal er een grote actie plaatsvinden. Natuurlijk is het belangrijk dat we onze leerlingen betrekken en voorlichten, daarom zal er voor de leerlingen een project gemaakt worden waar zij zullen leren over de kinderen van de Bondekoschool en het leven in Uganda.
Er komt ook een project voor de leerlingen van de Bondekoschool over kinderen in Nederland. Het doel is dat er een soort wederkerigheid ontstaat en de uitwisseling tweezijdig is.
Via dit weblog zal ik jullie op de hoogte houden van alle plannen en ontwikkelingen.
Ik zoek nog een paar belangstellenden die met mij de plannen verder uit willen werken. Wie zou mij willen helpen?

Ook Theo en de leerkrachten van de Bondekoschool hebben ondertussen niet stilgezeten. Er zijn veel verbeteringen aangebracht aan schoolgebouw en onderwijs gedurende het afgelopen jaar. Zo is het hele gebouw opgeknapt en geverfd, er is een wateropslagtank gekocht zodat de kinderen niet meer 's ochtends vroeg met hun tankjes hoeven te lopen, er staat een hek voor de school wat de kans op inbraak vermindert. Er is voor twee groepen nieuw meubilair aangeschaft (tafels en stoelen ipv banken). De kinderen hebben nu allemaal 2 schooluniformen. Daarnaast zijn er wat veranderingen in het lerarenteam, niet functionerende leraren zijn ontslagen en er zijn een paar vakdocenten aangenomen. Bijv. voor landbouw en creatieve vakken (dans en drama). Theo is erg tevreden over de veranderingen en op dit moment loopt de school heel goed. Inhoudelijk zijn er na ons bezoek ook vrij revolutionaire veranderingen geweest. Zo werkt juf Christine nog steeds thematisch en ook de juf van P2 heeft deze werkwijze overgenomen. Christine raadpleegt regelmatig het internet voor lesideëen en kopieert veel materialen. Wij hebben met het sponsorgeld een donatie kunnen doen voor het kopieerapparaat.
Kortom; er wordt goed gewerkt en het is mooi om te zien dat er veel vooruitgang is op deze school die behoorlijk in het slop was geraakt.

Tenslotte wil ik nog graag een dringende oproep doen. Theo (onze contactpersoon ter plaatse) is specialist in fondsenwerving en is gestuit op een site waar je kleinschalige projecten kunt ondersteunen. Het is een soort ebay voor goede doelen. Om hier een vaste plaats op te krijgen is het nodig dat hij 50 sponsors heeft die minimaal 10 dollar storten. Het totaalbedrag moet 4000 dollar zijn en dan ben je gegarandeerd van een vaste plaats. Dit is interessant voor fondsenwerving. De site is engelstalig, maar het is heel eenvoudig om met een creditkaart een donatie te doen. Het wijst zich vanzelf. Het zou fantastisch zijn als dit lukt! Doen jullie mee? Via de volgende link kom je gelijk op de site; http://www.globalgiving.com/projects/green-meals-help-170-kids-in-uganda-study/
Hierop zie je ook meteen wat er met het geld wordt gedaan en krijg je ook wat info over de school.
Wacht niet te lang, want hij heeft een maand de tijd om zijn deelname rond te krijgen.

Hartelijke groeten en ik houd jullie op de hoogte,
Rixt

• 24 Augustus 2009 - 17:08

Ingeborg:

Hoi Rixt,
    ik wil je wel helpen met je plannen voor februari. Als ik wat voor/ met je kan doen, hoor ik het graag!
    Groeten Ingeborg Gels

• 24 Augustus 2009 - 18:47

Rixt Lanting:

Ha lief,
    Winston Churchill zou ooit gezegd hebben: "Er is moed voor nodig om op te staan en te spreken; er is ook moed voor nodig om te blijven zitten en te luisteren."
    Je was al een tijdje aan het 'luisteren', ik vind het fantastisch dat je nu weer opstaat om te spreken.
    Ik ben je fan!

• 24 Augustus 2009 - 19:42

Greet:

Geweldig Rixt ,een mooi en lief plan,ik doe graag met je mee,want een kind,een kind is zoveel meer maar als je groot bent dan zie je dat vaak niet meer...
    Let s go for it....
    Liefs en tuut Greet

• 25 Augustus 2009 - 09:26

Pa:

Lieve Rixt,
    Een leuk project dat je samen met je vriendin aan het opzetten bent.
    Veel succes!! Ik wil het project steunen en hoor graag hoe ik het makkelijkst geld aan je kan overmaken.
    Met een tuut en een hartelijke groet!

• 26 Augustus 2009 - 17:01

Lies:

Hoi Rixt,
    Leuk dat je ons zo op de hoogte houdt van de zaken in Uganda.
    Wat mooi om te horen dat het echt beter wordt op de Bondenko-school!
    Kan ik die 10 dollar ook aan jou overmaken? (ik geef liever niet mijn creditcardnummer). Het is een mooi initiatief.
    Veel succes voor Theo.