Zomer-kerstvakantie voor de Bondekokids - Reisverslag uit Dronten, Nederland van Rixt Lanting - WaarBenJij.nu Zomer-kerstvakantie voor de Bondekokids - Reisverslag uit Dronten, Nederland van Rixt Lanting - WaarBenJij.nu

Zomer-kerstvakantie voor de Bondekokids

Door: Rixt Lanting

Blijf op de hoogte en volg Rixt

03 December 2012 | Nederland, Dronten

Het schooljaar van de Bondekoschool is alweer afgelopen, de zomervakantie is begonnen. De kinderen uit de hoogste klas, P7 hebben hun examens afgerond en binnenkort volgt de uitslag, iets waar de kinderen vol spanning naar uitkijken. Voor hen hangt er meer vanaf dan in de voorgaande jaren. Sinds vorig jaar kunnen jaarlijks 4 leerlingen aanspraak maken op een beurs. Een geweldig initiatief van een kennis van Theo, waardoor in ieder geval 4 kinderen 4 jaar door kunnen leren en zo een kans hebben op een betere toekomst. Deze kinderen worden geselecteerd door de klas en leerkrachten op basis van prestaties door de jaren heen, sociaal gedrag en inzet voor de school. De criteria hebben de leerkrachten zelf opgesteld. Afgelopen jaar zijn er drie kinderen naar de middelbare school van “Weeshuis Piet” vertrokken en Robert verblijft op een Turkse school, waar hij uitmuntende resultaten behaalt. Deze leerlingen zijn ontzettend gemotiveerd omdat ze zich zeer goed realiseren dat dit een kans is die ze zonder sponsoring niet gehad zouden hebben en betere prestaties hun kans op een beter leven biedt.
Ook Brian heeft dankzij Germa Klaassen voor de komende 4 jaar een plek bij “Weeshuis Piet”. Zij heeft een sponsoractie gekoppeld aan de New York Marathon die ze zou lopen. Een enorme teleurstelling voor haar toen deze werd afgeblazen, maar zij heeft alsnog haar 42 km gelopen in New York. Een geweldige prestatie en een ontzettend blije jongen. Een particulier initiatief waardoor Brians leven ineens een heel ander perspectief krijgt. Zijn dank is groots.

Het afgelopen jaar is er veel input geweest vanuit Nederland waardoor de kwaliteit van het onderwijs weer verder verdiept is. Het pedagogische en didactische klimaat is weer verder versterkt. Vier stagiaires van de PABO, Bert Garssen met een collega en ikzelf gedurende 10 weken geven de leerkrachten nieuwe kansen tot verbetering en deze grijpen ze gretig aan.

Mijn voorbereidingen voor het komende schooljaar zijn alweer in volle gang. Eind januari vertrek ik weer voor een paar weken en ik ben al druk bezig met een aantal uitwerkingen. Zo houd ik me momenteel bezig met het verder uitwerken en professionaliseren van de kleutermethodiek. De twaalf thema’s die ik heb uitgewerkt hebben nog wat schaafwerk nodig. Omdat er in Uganda geen kleutermethodiek of curriculum bestaat schatten Theo en ik in dat hier best eens behoefte aan zou kunnen zijn. We gaan onderzoeken of we op meer scholen een dergelijke methode kunnen aanbieden. Ik ben erg benieuwd of dit een kans heeft in een behoudend land als Uganda. De kinderen hebben recht op verantwoord onderwijs waar ze niet alleen bezig gehouden worden. maar een gedegen basis krijgen en dan het liefst op een manier die aanspreekt natuurlijk. Voor mij een geweldige uitdaging en ook veel werk, maar dat geeft energie. We zullen zien.
Daarnaast wil ik de zgn. “clubs” of ateliers verder gaan uitwerken. Aangezien de onderwijzers geen enkele creativiteit hebben ontwikkeld zullen deze programma’s kant en klaar uitgewerkt moeten worden en ze aan de hand moeten worden meegenomen. Dat het werkt heeft teacher Sarah wel bewezen met het kralenatelier. Zodra duidelijk is wat en hoe er iets moet gebeuren zijn ze prima in staat om dat op te volgen. Dat geeft ook weer moed. Ik heb vertrouwen in dit team en wil ze graag de kans geven dit uit te werken en tot een succes te maken. Dit betekent dat leerlingen 1x per week gedurende een trimester zich verder gaan specialiseren in een onderdeel, bijv. wiskunde, kralen maken of knopen aannaaien ed. Het aanleren van bepaalde vaardigheden is belangrijk voor deze leerlingen, eenmaal van school hebben ze naast parate kennis ook creativiteit in denken en handelen nodig.

En natuurlijk moet er weer geld komen voor het volgend schooljaar. De kosten blijven stijgen, dat is niet anders dan in Nederland helaas. Betekent voor deze allerarmsten nog zwaardere tijden. Geen voedselbank of kringloop, maar honger en de bedelstaf voor een aantal. Alle kosten die we maken voor de school lopen op, maar we gaan door om deze armste kinderen van Kayunga een kans te bieden. Dat betekent naast goed lesmateriaal vooral ook maaltijden. Leren op een lege maag leidt tot concentratieproblemen en leerachterstanden. Gebrek aan bepaalde mineralen levert een ontwikkelingsstoornis op in de hersenen. Dat maakt dat men ook geen kans heeft om zich optimaal te ontwikkelen. Voor onze 250 kinderen maken we graag dat verschil, maar kunnen dat niet alleen. Daarom probeer ik ook dit jaar weer kerstkaarten te verkopen. In de aanbieding deze keer, omdat vorig jaar de kosten al zijn verrekend.
- 6 dubbele kaarten (getekend door de leerlingen) met enveloppe € 2,- pp , 6 voor € 10,-
- 6 ansichtkaarten (foto’s van leerlingen), € 1,-pp, 6 voor € 5,-
Er zijn ook nog steeds oorbellen en armbandjes te koop voor € 2,-. Gemaakt door de leerlingen om ook een bijdrage aan hun school te leveren.

Ook voor kinderen als Ubu Junior zijn we er. Een jongetje van 6 en wees. Zijn vader werd in januari vermoord en zijn moeder overleed eerder al in het kraambed, tijdens de bevalling van nummer 5. Een lieve vriendin van moeder besloot het jongetje op te vangen, zelf amper in staat om haar eigen kinderen te voeden. De Bondekoschool biedt een uitkomst. Zijn schoolgeld en maaltijden worden door de Stichting gedragen. Voor deze kinderen zet ik me graag in en is mijn “geleur” om geld een kleine opgave als ik zie hoe we het verschil in het leven van o.a. deze jongen kunnen maken.
Iedereen kan meehelpen om deze kinderen een kans te geven. Door donateur te worden van de Stichting of eenmalige bijdrage te leveren voor schoolgeld, maaltijden of een uniform bijvoorbeeld.

Ik heb mezelf ten doel gesteld om naast het maandelijkse bedrag wat Jane ontvangt, de 10 kinderen van het weeshuis van schoolgeld en uniformen te voorzien. Ik moet een behoorlijk bedrag bij elkaar sprokkelen, dankzij een aantal lieve vrienden/vriendinnen ben ik al een eind op weg, maar ben er nog lang niet.

Tot slot nog een oproep; wie heeft er nog gebruikte, maar goedwerkende mobieltjes in de keukenla liggen? Met goede batterij en simlockvrij! Vraag ook je familie, vrienden en collega’s als je wilt. Iedereen heeft er vast een paar liggen, in Uganda zijn ze er ontzettend blij mee. Ik hoor het graag.

Rest mij nog een ieder een gezellige en sfeervolle decembermaand te wensen. Een maand van licht, hoop, verwachting en liefde. Iets wat ik ook al mijn dierbaren in Uganda zo gun!

Mweraba!
Liefs, Rixt

• 04 December 2012 - 11:45

Jan Aukema:

Weer een mooi beeldend verslag van wat er aan de hand is met kinderen in Uganda. Chapeau