Apen in de badkamer en nijlpaarden in de voortuin - Reisverslag uit Kayunga, Oeganda van Rixt Lanting - WaarBenJij.nu Apen in de badkamer en nijlpaarden in de voortuin - Reisverslag uit Kayunga, Oeganda van Rixt Lanting - WaarBenJij.nu

Apen in de badkamer en nijlpaarden in de voortuin

Door: Rixt Lanting

Blijf op de hoogte en volg Rixt

19 Augustus 2011 | Oeganda, Kayunga

Het is alweer de laatste dag.
Een intensieve maand vol indrukken en ervaringen ligt weer achter me. Het leven in Uganda in al zijn facetten begint heel gewoon te worden. Ik kan me nog goed mijn eerste ervaring in dit land herinneren. Al die vreemde gewoonten, geuren, kleuren en werkwijzen, ik bleef me verwonderen. Maar zoals we regelmatig zeggen; “Alles went”, zo ook het leven en werken in een land dat geen enkele overeenkomst heeft met het onze. Wat wel blijft is het intens genieten van al deze mensen die op zo’n basale manier moeten zien te overleven. Het heeft mijn diepe respect. Oordelen liggen altijd zo gemakkelijk op de loer, maar zie maar eens te overleven in een land dat bol staat van de corruptie en wantrouwen. Waar het loon voor de meeste mensen zo’n 2,00 euro per dag is, terwijl de voedselprijzen het afgelopen halfjaar schrikbarend gestegen zijn. Het incasseringsvermogen van de mensen is groot. Ik vraag me weleens af wanneer hier eens de vlam in de pan schiet, want de regering doet niet erg z’n best om het volk te ondersteunen. De onderdrukking is groot, politieovermacht in de stad alom en de mensen klagen over de zware levensomstandigheden, terwijl een minderheid er met de belastingscentjes vandoor gaat.

Ondertussen hebben wij van 5 zalige vakantiedagen genoten. Een safari vol avontuur. We overnachtten in zgn. ecolodges waar het warme douchewater door mannen wordt gebracht en je in de openlucht onder een waterstraaltje het Ugandese stof van je afspoelt en je bekeken wordt door ronddartelende apen. We hebben veel wilde dieren gezien in het prachtige Murchinson Falls. Een indrukwekkend natuurpark, een prachtige waterval (de Nijl doorkruist het park) en giraffes, olifanten, zwijntjes, leeuwen, buffels en vele hertensoorten alom. Een geweldige ervaring. In een chimpanseekamp hebben we een wandeling van luttele uren gemaakt om het leven van de chimpansee van dichtbij te bekijken. Prachtig! Kortom een geweldige afsluiting van onze maand in Uganda.
Na onze terugkomst op woensdag bleek ‘s middags dat er stroom was. Fijn…..dat betekent dat de school dat ook heeft…. Dus snel rennen, want er moest nog een heuse schoolkrant in elkaar geflanst worden. Het is leuk om dit sort zaken te verzinnen, maar als er geen stroom is wordt het allemaal een stuk lastiger. Dus snel alle pagina’s onder de kopieermachine en ratelen maar. Het is gelukt, maar steeds zit je weer in spanning of het afkomt, want de stroom kan er zomaar weer afschieten. Ik wilde de krant perse af hebben, want zaterdag komen de ouders voor informatie op school en krijgen ze een krantje mee. Het is dat het einde van “The second Term” en de kinderen krijgen hun rapporten mee. Er is de laatste weken volop getoetst en de leerkrachten hadden hun handen vol aan het nakijken van staaaaaaapels toetsen. Gistermiddag was de Pre Primaryklas klaar. Op de valreep. Ik heb deze gedeeltelijk in kunnen richten, want er moeten nog nieuwe tafels komen. Maar het is een prachtig lokaal geworden. Met plafond en lichtpunten. Een grote, mooie, frisse klas. Een tegenstelling met de rest van het gebouw. Mariam mag zich gelukkig prijzen. Het volgende trimester wordt al gestart met een klas van 5-6 jarigen. Zij zijn de toekomstige P1 klas voor februari. Zij hebben nog drie maanden om wat voorbereidend werk te doen voor de eerste klas. Vanaf februari zal er volop gestart worden. Voor mij nog een taak om nog 7 thema’s voor te bereiden de komende periode, maar met alle informatiebronnen die wij in Nederland hebben is dat geen probleem. Lang leve internet!! We hopen met deze PP klas het niveau en instroom van de leerlingen onder controle te hebben en daarmee het niveau voor de verdere klassen te verhogen. We zullen zien. Een prachtige uitdaging en ik ben er graag weer bij in februari als het nieuwe schooljaar van start gaat.
Tot slot kan ik jullie melden dat er hard gewerkt wordt aan een kinderopvang. Theo heeft nog een gebouwtje leeg staan ergens op zijn terrein en waarschijnlijk is er iemand die zich wel wil ontfermen over een aantal kindjes. Dat moet natuurlijk wel weer geld kosten……Weer een post erbij…. Maar goed, dat moet lukken. Ik blijf druk met mijn statiegeldbonnenbusjes, dat moet wel genoeg opleveren om dit te bekostigen.

Vandaag volgt er weer een afscheidsfeestje met prik en bisquitjes. Voor de kinderen en leerkrachten is het vakantie tot 5 september.

Rest mij nog om iedereen hartelijk te bedanken voor de betrokkenheid en de lieve berichten die jullie, ondanks jullie eigen vakantie, weer op mijn weblog plaatsten. Dank ook voor de suggesties en zie…. Er wordt wat mee gedaan!

Weebale njo!!!
Liefs, Rixt

• 19 Augustus 2011 - 06:18

Engely:

Een verhaal voor een verlenging..........
    We wensen je een goede reis terug en hopen je daarna weer snel te zien,
    liefs van ons allemaal

• 19 Augustus 2011 - 08:34

Jos (Bondeko) :

Dag Rixt, dank voor dit verslag en vorige verhalen.
    Gelukkig heb je zelf ook nog wat rust genomen. Fijn dat er zoveel tot stand is gekomen en je met volle enthousiasme daar kan zijn. Dat de Pre primary klaar is is ook fantastisch. Een uniek gebeuren voor de streek.
    Een goede reis naar huis en tot ziens
    Jos

• 19 Augustus 2011 - 08:42

Jacobine:

Diepe buiging.
    Knuffel

• 19 Augustus 2011 - 09:12

Lies:

Lieve Rixt, wat ben je weer goed bezig geweest! Mooi dat je ook nog vakantie gevierd hebt!
    Goede terugreis!
    x Lies

• 19 Augustus 2011 - 15:32

Ruud Boon:

Ha Rixt, bedankt voor je inspirerende verhalen over "jouw" school. Ik denk dat je het niet treffender hebt kunnen schrijven onder welke omstandigheden mensen in Uganda moeten proberen te overleven. Wat geweldig dat de Bondekoschool kansen biedt aan jonge kinderen om zich te ontplooien en steviger op hun voeten te staan! En ja, Murchinson Falls is paradijselijk.
    Goeie terugreis en tot later.
    Hartelijke groet,
    Ruud Boon
    St. Kinderen van Uganda

• 19 Augustus 2011 - 16:55

Mineke:

fantastisch, wat een werk heb je weer verricht en wat volgt er nog?!
    Je verhalen barsten van enthousiasme en we lezen ze graag.
    Ook gaat het onderwijsbloed weer kriebelen, maar je weet het..... te ver weg.
    Goede reis terug en sea you in Dronten. liefs Mineke

• 19 Augustus 2011 - 20:45

Anneke:

Van je verhalen en medeleven heb ik weer genoten!
    Het is goed je weer eens te realiseren dat onze rijkdom buitensporig groot is!
    Goeie reis!!! Anneke

• 21 Augustus 2011 - 08:35

Maarten:

Een geheim.... een vrouw wordt niet geboren als eenling..... maar als tweeling.... Dat weten de meeste natuurvolkeren al lang. Ik heb ook twee vrouwen! Een Hollandse en een Oegandese!
    Je hebt het weer goed gedaan!
    Kus!

• 21 Augustus 2011 - 20:00

Hélène:

Lieve Rixt,
    Ben net zelf terug van vakantie. Heb nu pas je verhalen vol bewondering gelezen. Ben weer erg onder de indruk. Goed gedaan!!!!!
    Dikke knuffel, Hélène