This business is covered by the blood of our Lord - Reisverslag uit Kayunga, Oeganda van Rixt Lanting - WaarBenJij.nu This business is covered by the blood of our Lord - Reisverslag uit Kayunga, Oeganda van Rixt Lanting - WaarBenJij.nu

This business is covered by the blood of our Lord

Door: Rixt

Blijf op de hoogte en volg Rixt

18 Maart 2017 | Oeganda, Kayunga

Net een boodschap gedaan in een kleine lokale shop. Ik ga ervan uit dat mijn boodschapjes gezegend zijn nu…..

Vanmorgen een bezoek gebracht aan teacher Sarah. Ik ken haar nu 9 jaar en zij is de langst zittende leerkracht op de Bondekoschool. Een emotioneel weerzien. Ik merk dat mijn aanwezigheid hier meer doet met de mensen dan ik kon vermoeden. Tranen met tuiten van blijdschap. Ze is onlangs bevallen van een zoon. ’s Ochtends nog op school en een uur na thuiskomst bevallen van haar tweede kindje. Zo doet men dat hier, gewoon doorgaan…..
Daarna de wandeling naar mijn kinderen. Verstoppertje en schooltje gespeeld, altijd leuk! Jane was met Rebecca naar de parents day van Isaac, die nu op de middelbare school zit. Het is een boarding school en ouders komen eens per term op bezoek. Ik heb er maar even vanaf gezien, lang in een overvol busje in de trafficjam trok me niet zo. Ik hoop hem later nog eens te bezoeken evenals Hope en Aisha, maar mijn tijd is beperkt. We zullen zien.

Het was een intensieve week, waarin ik behoorlijk aan het werk gezet ben. Onze nieuwe directeur, Justus, gaat voortvarend te werk. Afgelopen maandag kreeg ik een hele checklist onder mijn neus met verwachtingen voor de volgende weken. Zo stonden er sollicitatiegesprekken, leerkrachtobservaties en twee meetings waarin ik geacht werd een workshop te geven, voor deze week op het programma. Oefff….ik had nog ergens stiekem de verwachting dat ik misschien niet zoveel te doen zou hebben, niet dus. Deze week de leerkrachten geobserveerd en ik kan stellen dat er, ook door de nieuwe leerkrachten goed les wordt gegeven. Natuurlijk zijn er verbeterpunten; teveel praten/luisteren, lange lessen, weinig gebruik van hulpmiddelen en heeeel veel schrijven. Maar ondanks dat zijn de leerkrachten redelijk goed didactisch en pedagogisch onderlegd ondertussen. Mooi werk. Ook de sollicitant was verrassend, in het gesprek zo bescheiden en in de les “ging het beest los”. (Onze PP juf verloor haar baby en komt niet meer terug helaas). De workshops hebben me veel voorbereidingstijd gekost, tot in de late uurtjes. Het is natuurlijk belangrijk dat de leerkrachten eigenaar worden van het programma, dus zoveel mogelijk interactief aan het werk. Ik kan zeggen dat het goed geslaagd is en er al veel vastgelegd kan worden. De onderwerpen spelling en mentorgroups zijn nu compleet uitgewerkt en naast Happy Start kunnen we hier ook andere leerkrachten in onderwijzen. Met Mariam ben ik naar een opleiding voor kleuterjuffen geweest, een eindje verderop. Een in elkaar geknutseld houten gebouwtje doet dienst als heus opleidingscentrum. Zo grappig….de borden aan de weg doen een zeer professioneel onderkomen vermoeden, niets is minder waar. De meiden werken ’s ochtends op een schooltje en gaan ’s middags naar cursus. Ze zijn gelijk al als betaalde juf aan het werk. We proberen een paar meiden te krijgen die m.n. in de kleutergroep kunnen ondersteunen als klasse-assistent, maar of dit helemaal de bedoeling van de opleiding is, is de vraag. Gistermorgen heb ik mijn programma Happy Start op een prive school gepresenteerd. Een rondleiding door de baby-, middel- en topklas deed mijn hart breken. Peuters van amper drie jaar in een lokaaltje van 4x4 bijeengepakt, zittend achter tafeltjes, schrijvend in schriftjes. Vier rijen van 8 kinderen dreunen de rijmpjes op als een bezoeker binnenkomt. Hersenspoelen en drammen is het motto. De spontaniteit en creativiteit van kinderen krijgt geen enkele kans. Ach…voor ons westerlingen zo verschrikkelijk schrijnend om te zien. Ik zie dan onze kleuters heerlijk spelen en vrolijk rondrennen, genietend van hun ondernemingsdrift. Het contrast kan niet groter. Ter afsluiting ook nog een RT klasje, eigenlijk de strafklas, bekeken. Een hok van 2x2 waarin zo’n 16 kinderen gepakt zaten, bloedheet en zonder enige decoratie. Wat nog niet goed geschreven wordt, wordt hier nog even verder erin gedrild… ai….Alle vrolijkheid was hier compleet afwezig. Natuurlijk ken ik de situaties, maar het blijft confronterend om te zien. Men weet niet beter, maar staat absoluut open voor andere zienswijzen, dat is me ook duidelijk. Maar zolang een regering geen belang hecht, controle en inzicht heeft in onderwijs aan het jonge kind zal het voorlopig nog wel zo blijven vrees ik. “Poor children”. Er is hier nog veel werk te doen. Ik heb mijn mond maar gehouden, de directeur was zo trots op zijn school. Voor hem is dit zijn business die hij zo goed mogelijk probeert te runnen, een fabriek waarin de kinderhersenen gemarteld worden.

Ik ben hier een week en het voelt weer volkomen als thuis. Een fijn contact met de leerkrachten, kinderen en jongens van de boerderij. Gezelligheid en gastvrijheid van Theo. Ik voel me een bevoorrecht mens en geniet weer van het grillige, gekke, stoffige en ongeregelde leven hier.
Nu weer verder met klussen voor school, ik moet de weinige tijd nuttig zien te gebruiken. De lucht raakt betrokken en vol van regen, men kan het goed gebruiken. Hopelijk blijft de stroom aan zodat ik nog even door kan gaan.

(voor degenen zich afvroegen of ik genoeg te eten krijg….geen zorgen, hier is overvloed. De fruitschaal goed gevuld met heerlijk vers en zongerijpt fruit)

Er kunnen nog notebooks besteld worden, ik laat ze nog oppimpen met een vrolijke Afrikaanse print. Dusss....bestellen maar!!

Tot het volgende log.
Groet, RIxt

  • 18 Maart 2017 - 15:03

    Marjet De Haan:

    Dag Rixt,
    Wat ontzettend verdrietig dat Winnie haar baby verloren heeft en een enorm verlies voor de school dat zij niet terug komt. Zo'n geweldige leerkracht, jij hebt veel in haar geinvesteerd. Geef haar een extra stevige knuffel als je haar ontmoet en geef haar veel groeten. En jij bent weer ontzettend intensief en goed bezig. En wat merk je dan het verschil dat jullie maken als je elders op bezoek gaat.
    Wens je alle goeds en ook veel plezier, marjet

  • 18 Maart 2017 - 16:16

    Hennie Beelen:

    Beste Rix, dat klinkt weer heerlijk zo'n verhaal van jou. En wat fijn dat er goede leerkrachten zijn, heerlijk vooral ook voor alle kinderen.
    Wat bijzonder dat Sarah een 2e kindje heeft gekregen. Wil je haar namens ons feliciteren?
    Geniet naast het harde werken en doe iedereen de hartelijke groeten.


    Hennie

  • 19 Maart 2017 - 12:37

    Lies:

    Hallo meisje,
    Wat ben je weer goed bezig daar.
    Ze hebben heel wat klussen! Hard werken daar!
    Heel veel succes en vergeet niet tussen alle karweien te genieten!
    Liefs (uit Portugal)

  • 19 Maart 2017 - 15:20

    Jos :

    Dag Rixt,
    Wat goed om jouw verhaal weer te lezen. Je bent er ook zo thuis !!
    Doe veel groeten aan alle bekenden daar. Veel succes; Geniet maar rust ook wat uit! :-)


  • 20 Maart 2017 - 09:13

    Jan:

    Hoi Rixt,

    Geniet ervan.

    Jan.

  • 21 Maart 2017 - 13:43

    Biny:

    Hallo Rixt ,

    Met veel belangstelling lees ik weer je mooie verhalen. Fijn dat je tussen de drukke bezigheden die je daar hebt geniet van het weer terug zijn in Uganda . Succes met alles en een lieve groet,

    Biny


Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Rixt

Actief sinds 22 Aug. 2009
Verslag gelezen: 544
Totaal aantal bezoekers 77223

Voorgaande reizen:

19 Februari 2016 - 19 Februari 2016

Jane's Children's Home

12 Februari 2015 - 21 Maart 2015

Daar ga ik weer, de tiende keer.

16 Augustus 2012 - 26 Augustus 2012

Teacher en auntie

04 Februari 2012 - 13 April 2012

bondekoschool in ontwikkeling

Landen bezocht: