Een illusie armer en een ervaring rijker.... - Reisverslag uit Wakiso, Oeganda van Rixt Lanting - WaarBenJij.nu Een illusie armer en een ervaring rijker.... - Reisverslag uit Wakiso, Oeganda van Rixt Lanting - WaarBenJij.nu

Een illusie armer en een ervaring rijker....

Door: Rixt

Blijf op de hoogte en volg Rixt

11 Maart 2018 | Oeganda, Wakiso

Lieve mensen,

Het is alweer mijn laatste avond op mijn bankje lekker buiten. Nog even genieten van de zalige tropische avond. De afgelopen dagen waren lang en intensief.
Donderdag heb ik de training verzorgd in Budada. Wederom drie juffen die vol enthousiasme meededen aan alle werkvormen. Aan het eind van de dag liet ik ze een dagprogramma opstellen en tot mijn verbazing kwam er niet veel meer uit dan ; "singing, sharing, running and counting". De moed zakte me even in de schoenen. Hoe kon dat nou?? De hele dag zijn we bezig geweest met spellen spelen, oefeningen met de woordkaarten en letterkaarten ed doen, en dan deze opzet voor een nieuwe dag? Het is duidelijk, dit is onbegonnen werk. Drie maanden intensieve begeleiding zoals ik destijds met Mariam heb gedaan is het enige dat werkt. Ik heb besloten na de ervaring van de afgelopen 10 dagen dat ik geen eenmalige trainingen meer geef. Dit beklijft niet zomaar....Het heeft weinig zin, een illusie armer wat dat betreft, maar een schat aan ervaringen rijker en in ieder geval een ontzettend geweldige tijd al rondreizend met Annelies gehad.
Gelukkig ook een pracht van een succeservaring gehad. De aflatoundag was een geweldig succes. De leerkrachten hadden tijdens mijn afwezigheid keihard gewerkt aan het programma en de klassen waren één en al bruisend van creativiteit. Prachtig om te zien hoe het was opgepakt. De opkomst van ouders was ver boven verwachting. De P7 kinderen hebben groepen ouders door de klassen geleid en men was razend enthousiast over het programma. 's Ochtends hebben we het hele dorp van al het vuil ontdaan. 9 rijstzakken met plastic flesjes, hebben we naar de recycleman gebracht. Daarnaast nog veel schoeisel, luiers, plastic, condooms, lappen etc van de straat geplukt. De kinderen hebben keihard gewerkt om de hele buurt een opfrisbeurt te geven. Lof alom van de inwoners en ik iedereen maar toeroepen dat ze nu vooral hun straten wat schoon moeten houden....pfftt.....vergeefse moeite, ik zag zaterdag al weer de nodige troep liggen. Maar goed, wij blijven de kinderen trainen en hopelijk maken zij het verschil. Er zijn nog bomen geplant en de zelfgemaakte artikelen van afval waren niet aan te slepen. Kortom, een onvergetelijke dag die voor herhaling vatbaar is.

Zaterdagmiddag ben ik op de boda boda naar Kampala gereisd voor de afscheidslunch van Annelies. Blijft toch altijd een onderneming. Een uur achterop de brommer doen je billen plakken aan het plastic. Met helm deze keer, ik zag eruit als een Alien. De villa van Martin en Flavia staat zo in contrast met alle straatbeelden die ik onderweg voorbij zag flitsen. Het is bijna onwerkelijk.

Mijn laatste zondag heb ik zoals gewoonlijk doorgebracht met de kinderen en Jane. Ze had een stapel van 50 notitieboeken in elkaar geknutseld, voor 7,50 te koop. Ik hoop dat ik er veel mee kan sleuren. Junior had 108 armbandjes van papieren kralen gemaakt. Ik heb een filmpje opgenomen die ik op youtube ga plaatsen zodat we kinderen kunnen laten zien hoe deze gemaakt worden. Een hele onderneming om het er goed op te krijgen. Voor 1 euro zijn de armbandjes te koop. De fiets lonkt!!

Vanavond nog heerlijk gesmuld van een laatste maaltijd bij Theo op de veranda. Hij heeft lekker voor me gekookt. Ik bof maar met zo'n vriend! Nu alle spullen pakken, de koffers gevuld met heel veel spullen 'and off we go"'...... de lente tegemoet.

Het zit er weer op!
Liefs, Rixt

  • 11 Maart 2018 - 22:00

    Anna:

    Wat een ervaringen weer! Trots op jou mammie. Goede reis en tot gauw!!

  • 11 Maart 2018 - 22:49

    Sonja Bakker:

    Mooi weer. Wij wensen je weer een goede reis richting de lente

  • 12 Maart 2018 - 11:26

    José:

    mooie ervaring Rixt, altijd bijzonder om te lezen en mijn hart wat harder te laten kloppen.
    wie weet.....
    goede reis en vooral veel nagenieten!
    en graag een paar boeken hoor, maar ik spreek je gauw! lieve groet

  • 12 Maart 2018 - 22:12

    Jos :

    Wat een verhaal weer!
    Een goede terugreis en tot gauw

  • 14 Maart 2018 - 14:46

    Lida:

    Lieve Rixt, wat inspirerend om je verhaal te lezen!

  • 19 Maart 2018 - 15:04

    Lies:

    Jeetje Rixt, wat heb je weer een werk verzet daar.
    Gelukkig gaan er ook veel dingen goed en blijft er wat van je info hangen, anders....
    Als ik het goed lees, kun je eigenlijk je hielen niet lichten. Zodra je weg bent verslapt de aandacht en gaat alles weer zijn gangetje (bij de afvalinzameling bijvoorbeeld).
    Wat knap dat je altijd zo positief bent! Petje af!

    Lieve groeten, Lies

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Rixt

Actief sinds 22 Aug. 2009
Verslag gelezen: 1228
Totaal aantal bezoekers 77209

Voorgaande reizen:

19 Februari 2016 - 19 Februari 2016

Jane's Children's Home

12 Februari 2015 - 21 Maart 2015

Daar ga ik weer, de tiende keer.

16 Augustus 2012 - 26 Augustus 2012

Teacher en auntie

04 Februari 2012 - 13 April 2012

bondekoschool in ontwikkeling

Landen bezocht: