(toch) Weer in Uganda en opnieuw een verrassing - Reisverslag uit Kayunga, Oeganda van Rixt Lanting - WaarBenJij.nu (toch) Weer in Uganda en opnieuw een verrassing - Reisverslag uit Kayunga, Oeganda van Rixt Lanting - WaarBenJij.nu

(toch) Weer in Uganda en opnieuw een verrassing

Door: Rixt

Blijf op de hoogte en volg Rixt

12 Maart 2017 | Oeganda, Kayunga

Lieve allemaal,

Daar zit ik weer in mijn fijne guesthouse met alle gemakken, van wifi tot een blender waarin ik de meest verrukkelijke shakes produceer. Hier geen honger en gebrek aan water gelukkig. Zo fijn hier weer te zijn en al mijn vrienden weer te ontmoeten. Het is te lang geleden, dat is iedereen hier met me eens. Ik ben nog geen moment alleen geweest sinds mijn aankomst afgelopen vrijdagnacht want alle jongens komen langs voor een praatje en hier en daar moederlijk advies..."long time"....

Allereerst wil ik iedereen ontzettend bedanken voor de enorme belangstelling en support die ik de afgelopen tijd heb mogen ontvangen. Na een annulering mag ik hier dan toch zijn, zo fijn. Mijn dank is vooral ook groot voor alle bijdragen die ik heb gehad met de kerstactie. Deze heeft maar liefst ruim 1600 euro opgeleverd. Velen hebben ons aan het bakken en koken gezet en ik heb ook een aantal grote en mooie donaties van lieve vrienden en bekenden mogen ontvangen. Echt geweldig!! ZO ontzettend bedankt hiervoor. Ondertussen zitten Isaac, Aisha en Hoop op een boardingschool en heb hen (helaas) nog niet gezien. Ze hebben een goed onderkomen en zijn ruim voorzien van alle benodigdheden daar gestart. Dankzij de vele bijdrage is dit mogelijk geworden. Een jaar onderwijs op de middelbare school kost gauw zo'n 750 euro.

Uiteraard ben ik dit weekend veel bij de kinderen en Jane geweest. Heerlijk om mijn lieverds weer te zien en te knuffelen. En....wederom een grote verrassing. Ruth, mijn lieve pleegdochter had er weer een in petto. Na wat voorzichtig me te begroeten kwam het hoge woord eruit. Twee weken geleden is ze bevallen van haar tweede dochter. Oef....daar was ik niet op voorbereid. Gelukkig een vader in beeld deze keer. Een knaap van de boerderij die ik goed ken, dus ok...vooruit....een goede partij. Maar....er waren ook veel tranen, want ze weet allemaal niet hoe ze het financieel moet redden. Ze wonen samen in een klein kamertje met helemaal niks. Nog geen tafel om de naaimachine op te zetten. Ik heb het maar even gelaten voordat ik maar gelijk weer Sinterklaas ga spelen. Men moet zelf ook maar eens verantwoordelijk worden zo langzamerhand. Maar wel moeilijk als je zelf een dochter hebt die het leven zo anders leidt en dan deze lieve meid te zien worstelen. Even loslaten maar.
Jane struggled nog enorm met haar gezondheid en ondertussen nog steeds 7 kinderen in huis om te voeden etc. Maar ze doet het met liefde. Ik was zo ontzettend blij verrast te horen dat ze een heel mooi initiatief is gestart samen met 3 vrouwen. Ze maken notebooks. Schriften die ze voorzien van een stevig kaft en inbinden. Ze willen ze hier bij de lokale boekwinkels, bibliotheek en scholen verkopen. Heel erg mooi, maar uiteraard ook weer lastig om te slijten. Iedereen hier wil iets verkopen en een graantje meepikken, maar ze geeft niet op. Met de opbrengst willen ze nieuwe investeringen doen zodat ze een bedrijfje kunnen starten en zo kapitaal kunnen vergaren. Een initiatief dat ik graag ondersteun. Ondertussen hebben ze 70 notebooks gemaakt en nog niks verkocht. En dan kan ik het natuurlijk niet laten om haar te helpen. Het zijn mooie stevige schriften, A4 formaat en gelinieerd. Voor 3,50 heb je een kleine en voor 7,00 een grote. Betekent wel dat ik ze mee moet slepen, maar dat doe ik graag. Dus.....bestellen maar om deze lieve vrouw te helpen.

Morgen naar school, ik ben zo ontzettend benieuwd hoe het er is. Er zijn een aantal vrijwilligers geweest die een mooie bijdrage hebben geleverd. Tevens nieuwe personeelsleden en headteacher. Ik zie ernaar uit!
Maar vroeg onder de lakens en hopelijk wat slapen, of dat gaat lukken met een tetterende disco in de buurt.....???

Notebooks te bestellen via mijn rekeningnummer; NL16RABO0112549837
(helaas geen foto's want die staan op mijn telefoon, facebook gebruikers kunnen ze op mijn account vinden.)

Welterusten!!
Sura bulungi
Liefs, Rixt

  • 13 Maart 2017 - 03:47

    Anna:

    Goed om te horen dat het zo fijn is om terug te zijn :)
    Ik koop graag een notebook.
    Veel plezier op school morgen!

  • 16 Maart 2017 - 22:56

    Sonja Van Der Zaan:

    Hoi Rixt,
    Wat leuk om je weer te kunnen volgen... had even niet in de gaten dat je weer ging, anders had ik je zeker een goede reis gewenst...
    Wij wensen je weer heel veel succes daar! En kijk al weer uit naar je volgende belevenissen.
    Liefs Sonja en Lisa

  • 18 Maart 2017 - 09:56

    Mariette :

    Succes Rixt xxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Oeganda, Kayunga

Rixt

Actief sinds 22 Aug. 2009
Verslag gelezen: 414
Totaal aantal bezoekers 77224

Voorgaande reizen:

19 Februari 2016 - 19 Februari 2016

Jane's Children's Home

12 Februari 2015 - 21 Maart 2015

Daar ga ik weer, de tiende keer.

16 Augustus 2012 - 26 Augustus 2012

Teacher en auntie

04 Februari 2012 - 13 April 2012

bondekoschool in ontwikkeling

Landen bezocht: