Workshops,veel creativiteit en een zalig dagje weg - Reisverslag uit Kayunga, Oeganda van Rixt Lanting - WaarBenJij.nu Workshops,veel creativiteit en een zalig dagje weg - Reisverslag uit Kayunga, Oeganda van Rixt Lanting - WaarBenJij.nu

Workshops,veel creativiteit en een zalig dagje weg

Door: Rixt Lanting

Blijf op de hoogte en volg Rixt

10 Maart 2014 | Oeganda, Kayunga

PFFFFFFFFFTT.......het is nog steeds bloedheet hier. Ook in de nachten wil het maar niet afkoelen en maakt onrustig. Het regenseizoen wil maar niet beginnen. In Nederland is de lente begonnen heb ik begrepen, iedereen volop in de tuin aan het werk. Hier valt niks te doen, beetje hakken in het stof, maar zaaien heeft geen zin. Dat betekent vertraging van het plant/oogstseizoen. Maar klagen...niks hoor, dat doet men hier niet.

De afgelopen week volop op school aan het werk geweest. Twee dagen workshops verzorgd samen met Mariam. Wat is het toch een kei!! Heeft alles keurig voorbereid en laat een geweldige presentatie zien van Happy Start. De bezoekers waren enorm onder de indruk van alle werkvormen, creativiteit en organisatie. Vol inspiratie en ideeen ging men weer huiswaarts. Dat maakt het werken hier toch altijd zo fijn; tevreden, blije mensen. Kritiek hoor je hier niet, men vindt alles prachtig, mooi en overweldigend. Voor mij is alles zo vanzelfsprekend, maar door hun enthousiasme realiseer je je weer eens goed hoe goed we het toch altijd allemaal voor elkaar hebben en wat een zalige luxe we kennen.
De daaropvolgende dagen heb ik met onze art-teacher Moses veel voorbereidingen gedaan voor een creatief programma voor de onderbouwklassen P1, P2 en P3. Het is fijn het samen met hem te doen want hij raakt weer helemaal geinspireerd. Samen zoeken we allerlei inspiratie op pinterest! Geweldig! Lang leve het internet! We hebben de oude staffroom helemaal ingericht als creative room en er is weinig tafel meer over. Heerlijk om te doen. De leerkrachten zijn ondertussen ook al vol enthousiasme begonnen. Het blijft toch altijd de weg van het laten zien, voordoen en samen doen, dat werkt. Alleen vertellen is te abstract en raakt geen bodem.

Zaterdag ben ik samen met Moses ter inspiratie naar een Ugandees kunstenaar geweest. Emma Kavuma. Een leuke knul met prachtige kunst. Op zijn knieen in de woonkamer, meubels aan de kant, schildert hij al hurkend het ene prachtwerk na het andere. Geweldig om hem aan het werk te zien. Een veelzijdig man die bovendien een groot hart heeft voor zijn medemens. In het weekend komen wezen schilderen en tassen maken. Onze Moses was helemaal geraakt en kreeg allerlei inspiratie terwijl we samen aan het schilderen waren. Samen met hem nog even flink ingeslagen op de craftmarket. Mijn facebookvrienden worden bestookt met foto’s. Er valt weer van alles te kopen, want de centjes voor het weeshuis moeten weer verdiend.

Zondag ben ik een zalig dagje uitgeweest met al mijn lieverd. Met 15 personen een auto volgeladen naar Kavumba gereden. Nette kleertjes aan en snoeten vol verwachting. Deze schatten komen niet verder dan het huis en de school en dit uitje maakt dan al zoveel indruk. Uren samen gezwommen, nou ja....gepoedeld, want uiteraard kan niemand zwemmen. Ik had steeds 4 kinderen aan mijn nek hangen. Straalverbrand en stijve nek opgelopen, maar ach, wat hadden ze een plezier!! Vervolgens een heerlijk bordje friet, kip en een soda, vol stilte genietend tussen de bamboebossen. Er volgde nog een bezoekje aan het dierenpark waar de kinderen vol bewondering naar krokodillen, slangen en apen hebben gekeken. Tot slot nog even in de aftandse en gammele speeltuin gespeeld waar sommigen al omvielen van vermoeidheid. Ach wat toch een prachtige dag! Iedereen heeft volop genoten en het zij ze zo gegund! Zo wordt iedere gedoneerde euro vol ontvangen!! (dank aan mijn lieve sponsors)

‘s Avonds kwam Maarten weer terug uit Gulu, na een toch van 8 uur. Help, blij dat hij er weer was. Vanmiddag daarom maar een middagje vrij genomen om samen met Maarten even af te koelen in het zwembad. Daar poedelden een paar Ugandesen in de soep, want helder kan je dit water geenszins noemen, en een spoedcursus zwemmen gegeven. Ik he been carriere misgelopen geloof ik.

Donderdag en vandaag trouwens nog geskyped met mijn lieve kleuters, hoewel ik hen niet kon zien en horen, zij mij gelukkig wel. Ze zijn helemaal ingewijd in mijn leven op de boerderij en de school. Zo leuk. Op aanvraag verzorg ik skypesessies. Fijn toch, dat dat allemaal mogelijk is tegenwoordig.

Zo, lieve lezers, gaat mijn leven hier gestaag zijn gangetje. Er is rust deze keer, heel fijn. Hard werken, dat wel, maar weer met veel resultaat.

Geniet van de lente!!
Sura bulungi

Zoen, Rixt

  • 10 Maart 2014 - 20:32

    Jos /Bondeko :

    Dag Rixt, Wat heerlijk weer zo' n enthousiast bericht. Fijn dat je die kinderen met zo ' n uitje een fantastische dag kon bezorgen. Ook met Happy start en de workshops weten Miriam en jij de leerkrachten te enthousiasmeren. Geweldig. Succes verder en groet aan Maarten

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Rixt

Actief sinds 22 Aug. 2009
Verslag gelezen: 449
Totaal aantal bezoekers 77222

Voorgaande reizen:

19 Februari 2016 - 19 Februari 2016

Jane's Children's Home

12 Februari 2015 - 21 Maart 2015

Daar ga ik weer, de tiende keer.

16 Augustus 2012 - 26 Augustus 2012

Teacher en auntie

04 Februari 2012 - 13 April 2012

bondekoschool in ontwikkeling

Landen bezocht: